Jan Timman (72) doet mee aan het NK schaken

De Telegraaf meldt zojuist dat Jan Hendrik Timman deelnemer aan het komende NK is. Een stunt, kun je wel zeggen. Op schaaksite werd de afgelopen week op enkele plekken al gespeculeerd over zijn deelname.

Timman, ooit nummer 2 van de wereld achter Karpov, was negen keer kampioen van Nederland:

in 1974-1976, 1978, 1980, 1981, 1983, 1987 en 1996.

Voor het laatst nam hij deel in 2006 – dat was geen groot succes. Ik zie geen uitslagen op het net, maar in mijn herinnering werd hij tiende, verloor hij een keer in 20 zetten, won een keer in 20 zetten van Smeets en hij verloor van Yge Visser.

AANVULLING, om 20.30u gezocht: Herinnering klopt goed.

De deelname aan dit NK door Timman is bijzonder. Jan zei al eens fraai: ‘Ik ben prof, ik speel niet voor mijn plezier.’

De volgende vragen dringen zich op:

  1. Weet iemand of Timman – hier een bespreking van zijn biografie– de oudste deelnemer aan het Nederlands schaakkampioenschap ooit is?
    Ik vermoed dat Theo van Scheltinga – ergens in de jaren tachtig deelnemer – ook ongeveer zo oud was. HERSTEL, om 20:40u opgezocht, Van Scheltinga was 69 jaar en werd in 1983 9e. En verder komen we misschien in de begintijd van het NK uit, dat er (nog) ouderen meededen?
  2. Timman debuteerde in 1969 als zeventienjarige op het Nederlands kampioenschap met een derde plaats. We zijn nu 55 jaar verder. Deed er ooit iemand in een NK schaken, of überhaupt in een NK van een sport, een NK in Nederland of een ander land, met een dergelijke grote tussentijdsspanne mee?

Overige namen NK 2024 die ik oppikte:

Oud-kampioen Ivan Sokolov: doet mee.

Oud-kampioen Sergey Tiviakov: doet mee.

Oud-kampioen Jorden van Foreest: had al lang iets anders gepland, Canadese trip, doet niet mee.

Oud-kampioen Max Warmerdam: doet mee.

Oud-kampioen Lucas van Foreest: mij onbekend.

Anish Giri: doet niet mee, dit was al lang bekend. Hij is wel de heersend Nederlands kampioen van 2023 …

Oud-kampioen Dimitri Reinderman: mij niet bekend. HERSTEL 19:27u: DOET MEE.

Erik van den Doel, eens gedeeld eerste met Van Wely: deelname niet duidelijk. HERSTEL 19:27u: DOET MEE.

Oud-kampioen en Woerdenaar Erwin L’Ami: doet mee.

Benjamin Bok: doet mee. Is hij voor lange tijd terug uit de States?

Liam Vrolijk: doet mee.

Casper Schoppen: doet mee.

Oud-kampioen (acht keer) Loek van Wely: doet niet mee.

Het NK past niet in zijn schema, de bond wijzigde de datum, de bond was te laat met aankondigen, moet meer aandacht hebben voor topspelers, moet de populariteit van het schaken veel meer uitbuiten en stimuleren.

  • Ik heb geen officiële lijst van de organisatie gekregen, dit is wat ik zoal vernam. Dat betekent ook dat deze lijst niet definitief is en er nog wijzigingen kunnen optreden. Ik ben benieuwd of bijvoorbeeld Jan Werle, Rick Lahaye (open kampioen Nederland, 2022), Hans Ree, Robin van Kampen, Roy Miedema, Hing Ting Lai en ik vergeet nog heel wat namen, zijn uitgenodigd.
  • Aanvulling,!even na plaatsing (E., dank!): op https://nk.schaken.nl/algemeen/ staat een meer definitieve deelnemerslijst.
  • Van het vrouwen-NK ken ik slechts wat namen van niet-deelnemers. Maar zojuist zie ik deze lijst:,https://nk.schaken.nl/nk-vrouwen/

De site van het NK schaken: https://nk.schaken.nl/

Het NK wordt gespeeld van 6-13 juli in De Galgenwaard, Utrecht.


Ontdek meer van Renzo Verwer, blogger/auteur

Abonneer je om de nieuwste berichten in je inbox te ontvangen.

2 reacties

  1. Timman speelt niet voor zijn plezier, maar wel voor 400 euro per keer. Mijn vraag zou dan zijn: wordt hij nu betaald? Of is dat niet in de geest van het spel?

Plaats een reactie