Herinnering aan vroeger (II). Grootvader.

Emoji met rood vraagteken kleurplaat

Mijn grootouders hadden hun kleinkinderen lief. Ze leerden mij heel veel dingen. Klaas Verwer (Zwartsluis, 1914 – Roosendaal, 2000) was een echte grootvader. Hij schaakte, hij rookte veel sigaren en gaf mij raadsels op. Rekenkundige trucjes, taalkundige grappen, aardrijkskundIge wonderlijkheden.

Opa Klaas legde mij al op jonge leeftijd dit raadsel voor:

‘Twee producten kosten samen 11 GULDEN. Het ene product kost 10 gulden meer dan het andere. Wat kosten ze ieder apart?’

Na lang nadenken en ouder worden, kwam ik eruit: het ene 50c, het andere 10,50.

Maar hij kwam met ingewikkelde varianten.

Ik moest aan mijn opa denken toen de nieuwsbrief van DeBicker van 6 november jl. binnenkwam https://www.debicker.eu, met een artikeltje over testjes en nepnieuws:

U kent het raadseltje: ‘Als een bal en een racket samen €1,10 kosten, en het racket kost €1 meer dan de bal, hoe veel kost dan de bal?’ (…)

Anderen hebben ontdekt dat mensen die het goede antwoord op deze test geven, minder ontvankelijk zijn voor nepnieuws. 

Je zou denken dat de meeste mensen wel in staat zijn om het goede antwoord te geven, als ze even de tijd zouden nemen om te checken of hun intuïtieve antwoord wel klopt. (…) Econoom Tim Harford concludeert: we kunnen misschien een deel van de mensheid leren dat ze nepnieuws kunnen herkennen – door even pauzeren, nadenken, een paar vragen stellen. Maar er zal altijd die 20% onverbeterlijken zijn.

Klaas Verwer had nou echt nog nóóit van ‘nepnieuws’ gehoord.

Die term hoorde je toen namelijk niet, bestond wellicht ook nog niet. Mijn opa vond het gewoon leuk om uit te dagen, de waarheid te zoeken, grappen te maken en je een beetje voor de gek te houden.

En stak weer een Willem II-sigaar op.


Ontdek meer van Renzo Verwer, blogger/auteur

Abonneer je om de nieuwste berichten in je inbox te ontvangen.

Plaats een reactie