Herinneringen aan vroeger – mijn oude juf

Zondagavond nog vroeg een meisje van vier jaar aan mij hoe oud ik was. En: ‘Wie is jouw juf?’

Maandag zie ik ineens in de rubriek Het eeuwige leven in ‘De Volkskrant’ (zie hierboven) een bekende naam!

Van mijn oude juf. Ze is overleden en wordt herdacht.

Nona (Indonesisch voor: meisje). Nona? Nooit geweten dat ze Nona heette!

Voor mij was zij juffrouw Salakory. ‘Juf’ dus. Ze gaf mij les in de eerste klas (dat heet alweer tijden groep drie) van de basisschool. De Prins Bernhardschool te Woerden. Wij vonden haar lief. In een van de rapporten lees ik terug dat ik het goed deed en veel praatte.


Salakory was dertig jaar onderwijzer, politiek actief voor GL en deed heel veel voor de ex-KNIL-militairen. Ze had al twintig jaar darmkanker. Salakory overleed 18 september jl. op 72-jarige leeftijd.

Zie verder: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/nona-salakory-1950-2023-liet-de-dingen-nooit-op-hun-beloop~b81e429b/?referrer=https://www.google.nl/


Ontdek meer van Renzo Verwer, blogger/auteur

Abonneer je om de nieuwste berichten in je inbox te ontvangen.

Plaats een reactie