De uitzendbranche. En stemmen!

Een flexibele schil op de arbeidsmarkt, die heeft iedere samenleving nodig.

Maar zijn flexibele contracten wel voor alles handig? Verschuift de vaste baan – een basis voor zaken als een woning kunnen verwerven, een gezin te kunnen stichten – niet te veel naar allerlei flexcontracten? Hoe richten we de arbeidsmarkt in? Zijn er niet te veel regels?

Niet iedereen heeft een vast contract en niet iedereen heeft er een nodig. Zo ontstond het uitzendbureau. Een van de eersten in Nederland werd begin twintigste eeuw opgericht: HTO (Holland Typing Office) aan het Damrak te Amsterdam en werd geleid door Selma Meyer en Annette Monash (Bron: wiki). In 1960 begonnen Frits Goldschmeding en Gerrit Daleboudt Nederlands bekendste uitzendbureau Randstad.

Uitzenden: moeilijker

De laatste jaren komen er langzaamaan weer meer vaste contracten. EN…. De uitzendbranche krijgt met meer regels te maken. Tot 1 juli 2023 betekende ziekte van de werknemer vaak het einde van de uitzendovereenkomst, maar nu moeten uitzendbureaus bij ziekte doorbetalen. Een verschuiving dus, hier staan de officiële nieuwe regels.

Ooit besloot Nederland (FD, 2018) ‘in de jaren negentig een uitzonderingspositie te creëren voor het uitzendwezen met een eigen niveau van sociale bescherming. De politiek geloofde sterk in het vermogen van uitzendbureaus om kwetsbare groepen aan de slag te krijgen.’

Die nieuwe regels zullen ervoor zorgen dat uitzendbureau’s uiteraard niet of nauwelijks meer mensen met een vlekje aan zullen nemen en dat hun tarieven omhoog zijn gegaan. Immers: zij lopen meer risico en zullen dat moeten doorberekenen. Misschien komt er wel een verzekering die die risico’s weer afkopen 😉

Dan wil het komende kabinet dat de arbeidsmigratie, voor bepaalde uitzendbureaus’s zeker een verdienmodel, wil inperken.

Uit de nieuwsbrief vandaag van de Stichting Overbevolking:

Expats hoeven de eerste vijf jaar in Nederland geen belasting te betalen over de eerste dertig procent van hun loon, en dus hebben ze het veel makkelijker bij het kopen van een huis. Zeven op de tien woningkopers in Veldhoven zijn hoogopgeleide buitenlandse arbeidskrachten. Op sommige scholen wordt al in groep één Engels gegeven. Ook zijn er klassen met wel zeventig procent kinderen die elders geboren zijn.

Behalve het woningtekort en de huizenprijzen die harder stijgen dan elders in Nederland, ervaart de regio meer ongemakken met de komst van inmiddels 30.000 expats. Zo is er meer verkeersdrukte in en om de stad en een stijgend tekort aan huisartsen en leraren.

De Veldhovense wijk Meerhoven wordt ‘Wokhoven’ * genoemd vanwege de vele Aziatische kennismigranten. Hele straten zijn bewoond door expats. Nederlanders trekken weg, omdat hun kinderen geen Nederlands meer kunnen spreken bij het buitenspelen.

Ton Wilthagen, hoogleraar arbeidsmarkt aan de Tilburgse universiteit, formuleert het zo: “Dichtbevolkt en dichtbebouwd. Daar ontluikt een ecosysteem dat heel veel impact heeft op de omgeving. En bij een rap groeiende regio als deze heeft de wereld alleen nog maar voorbeelden gezien waar het misgaat.” Het huidige model bij deze snelgroeiende regio’s is volgens Wilthagen een groep hightech bedrijven, met daaromheen een verpauperde omgeving. ‘Los Eindjeles’, ‘San Francisco aan de Dommel’ en de ‘Nederlandse Silicon Valley’, zijn bijnamen die onder Eindhovenaren zijn ontstaan. “Je hebt een grote groep mensen in de stad die buiten de boot dreigt te vallen. De schoonmaakster die bij ASML komt te werken, moet ook een huis kunnen kopen. Die groep begint nu al te denken: dat hele Brainport-gebeuren brengt mij niks, behalve meer kosten.”

Een gemeenteraadslid van Veldhoven en voormalig kippenboer stelt: “Vroeger fokten wij kippen zo ver door dat ze heel veel spieren en vlees kweekten in korte tijd. Die kip stortte op een gegeven moment in, want de infrastructuur, het hart en de bloedvaten, groeiden niet hard genoeg mee. Dat noemden we een plofkip. En die plofkip heet hier ASML.”

Spannende tijden dus voor de uitzendbranche. Lisanne Buisman schrijft al in 2018 op zipconomy:

Veel van onze klanten in de uitzendwereld vertellen dat ze zich steeds vaker gedwongen bezighouden met de juridische en politieke ontwikkelingen omtrent uitzenden, flexwerk en tijdelijke contracten. Het papierwerk en de administratie slokken tijd op zonder dat daar omzet tegenover staat: tijd dus die veel efficiënter gebruikt kan worden, voor acquisitie, de relatie met de klant onderhouden en het uitzenden zelf.

En het FD (2018):

Traditionele bemiddelaars kunnen de komende tien jaar tientallen procenten aan omzet verliezen aan partijen als Linkedin, Google of aan kleine uitdagers als Temper, die hard groeit in de horeca en zich nu ook invecht in de detailhandel.

Uitzendbureau’s zitten klaarblijkelijk in een vechtmarkt.

Ikke

Zelf werkte in mijn loopbaan vooral freelance (journalistiek) met tijdelijke en vaste contracten, nu al weer twaalf jaar bij dezelfde werkgever. Als puber werkte ik menigmaal via Randstad en Trend Woerden, opgericht door Harriët Luiten, een kennis van ons gezin. Later in Amsterdam steeds zeer kort via Randstad, via Unique Amsterdam (Overtoom), en via Timing in het begin van de jaren tien nog eens een verhuisklus. Bij die laatste moest ik praten als Brugman dat ik mijn werkschoenen vergoed kreeg; eigenlijk was het de bedoeling dat ik die zelf betaalde. Wel, ik zou in dat geval van mijn klus nauwelijks meer geld over houden. Het heen en weer goochelen met opdrachten en klussen zorgt voor een zekere onrust bij een werknemer. Maar uitzend- en flexwerk kan natuurlijk ook voor langere periode.


ENJOB

Een bijzonder uitzendbureau is ENJOB, een Limburgs uitzendbureau, van origine uit Venlo. In 2010 (al valt ergens 2011) werd het opgericht door Wouter Beckx. Het groeit, heeft enkele filialen, maar blijft kleinschalig. Zouden zij van de theorie van Eckart Wintzen hebben gehoord, met zelfsplitsende organisatie-onderdelen?

Enfin, u kunt op ENJOB stemmen als aantrekkelijkste werkgever van Limburg. Enige argumenten daarvoor leest u hier van medewerkers:

JOLIJN LEMMEN:

(…) Daarnaast maken we Limburg trots omdat we een erg betrokken werkgever zijn in de regio!

MARIEKE BECKX:

Bij ENJOB ben je meer dan een mens. Je bent familie!

Verder heeft ENJOB erg mooie woorden, ik heb nog nooit een schandaal rondom ENJOB gelezen, en het sponsort een aantal sportieve en maatschappelijke doelen en sporters. Zoals daar is PDC darter, 2-voudig WK-deelnemer en dartsanalist Jerry Hendriks.

Verder moet ENJOB haar fraaie woorden waarmaken. Nu natuurlijk, en zeker bij een verkiezing tot aantrekkelijkste werkgever. Stemmen kunt u hier.

* VOETNOOT: wokhoven is een weinig woke-term. Al ophef over geweest?


Ontdek meer van Renzo Verwer, blogger/auteur

Abonneer je om de nieuwste berichten in je inbox te ontvangen.

Eén reactie

Plaats een reactie