Sprookje 2: als je op de juiste manier solliciteert, krijg je die baan heus wel

pinokkio

 

‘Je weet wat ze zeggen hè? Je moet geen baan zoeken. Je moet gevonden worden, net als in de liefde’, aldus de advocate.

‘Ze zeggen zoveel, maar als ik wacht tot ik gevonden word… dan blijf ik werkloos. Bijna alle Nederlandse modellen bijvoorbeeld zeggen dat ze gevraagd zijn voor modellenwerk. Tijdens het winkelen met hun moeder. Voor de deur van de HEMA.’

‘Ja, en?’
Ik weer: ‘Ik geloof ze niet zo, volgens mij deden ze heel veel moeite te komen waar ze zijn. Net als de meeste mensen.’
‘Kom, kom, er is werk genoeg. En vraag je netwerk of ze wat weten. Echt, voor iedereen is een baan, op elk potje past een dekseltje.’

Ik hield me in. Dit soort gesprekken heb ik zo vaak gevoerd. De vrouw die ik sprak, ze was van mijn leeftijd, begreep niet wat ik bedoelde. Geen werk hebben, die situatie kende ze niet.

(…)

Meer in Hoofdstuk 2 van het boek.


Ontdek meer van Renzo Verwer, blogger/auteur

Abonneer je om de nieuwste berichten in je inbox te ontvangen.

Plaats een reactie