Sprookje 3: Je bent slachtoffer van discriminatie en dat is slecht

Werkgevers kunnen geen enkele sollicitant volledig leren kennen. Dus selecteren ze op basis van al dan niet vermeende groepskenmerken. Ze discrimineren.

Soms is dat bij wet toegestaan: bij gelijke geschiktheid – wat is dat precies vraag ik me altijd af, geen twee sollicitanten zijn toch hetzelfde? – mag een werkgever een voorkeur hebben voor bepaalde sollicitanten, bijvoorbeeld vrouwen of allochtonen. Sollicitanten uit groepen waarvoor geen voorkeursbeleid geldt, bijvoorbeeld mannen of autochtonen, mogen geen voorrang krijgen.

Ook mogen bedrijven speciaal vacatures openstellen voor jongeren, ouderen, gehandicapten en allochtonen – maar het moet binnen een bepaalde wet of banenplan passen. Zo komt er een dezer jaren een quotum voor arbeidsgehandicapten, waarbij bedrijven min of meer verplicht worden deze mensen aan te nemen.

Discriminatie is in dat geval dus verplicht.

 

(…)

 

‘Anna’, eigenares van een crèche, meldt op een internetforum: ‘Ik snap dat je mannen niet over een kam moet scheren. Maar in dit geval doe ik het wel. Gewoon omdat het risico te groot is. In één week tijd zijn er vijf mannen opgepakt die werkzaam zijn in de kinderopvang. Vijf van die ene procent. Dat is echt heel hoog. Dan ben ik liever kortzichtig dan dat ik straks de zedenpolitie voor de deur heb staan met slecht nieuws. Voor mij geen crèche waar mannen werken.’

 

(…)

 

Openlijke discriminatie zou tijdverspilling kunnen voorkomen bij sollicitanten. Openlijke discriminatie is heerlijk, je weet waar je aan toe bent. Hoeveel tijd ik niet besteed heb aan sollicitaties waarbij ik voorbaat kansloos was! Maar helaas worden bedrijven die eerlijk zijn (wij zoeken een vrouw, man, Nederlander, Turk enzovoorts) bestraft.

 

 

Meer uitleg: zie boek!

Geef een reactie

