Oorlogsopiniemakers: strategospelers

Kleurplaat kanon. Gratis kleurplaten om te printen - afb 25981.

‘Had Oekraine nog maar kernwapens’.

Zo hoorde ik zeggen in een podcast van Boekestijn en De Wijk.

Elders vernam ik:

‘Was de NAVO maar niet zover naar Oosten uitgebreid.’

‘Er moeten meer troepen naar de Oekraïne.’

‘Er moeten raketten naar Oost-Oekraïne.’

‘Meer en beter materieel naar Oekraïne.’

En alle deskundigen kletsen maar door, soms urenlang, en halen er van alles bij.

Roel van Duijn, in een interview in De Stentor laatst:

,,Ik ging van Provo naar Navo. Om een Derde Wereldoorlog te voorkomen, zal Europa zich verder moeten bewapenen, ook met nucleaire middelen.’’ Zonder afschrikkingsmacht zal Poetin doordenderen, verwacht Van Duijn. ,,Met diplomatie is hij niet te bereiken. Dus je moet een stevige stok hebben. Er is geen andere manier om Poetin te verdrijven dan door een militaire nederlaag.

Nu ik. Even. Even wat anders.

Ik begrijp heus wel dat er in een oorlog stappen moeten worden gezet. Of teruggezet.

Maar al die deskundigen en zelfbenoemde deskundigen maken met dergelijke taal van oorlog een soort stratego. Een soort schaken of computerspel zo u wilt. Media geven hen ook alle kans om er een game van te maken.

Geen woord doorgaans bij deze mensen over het bloedvergieten aan het front of dode burgers. De tragiek van oorlog wordt sowieso zorgvuldig buiten de publiciteit gehouden. De lijken in Boetsja lijken in de media een uitzondering. Lijken doen vaak de steun voor een oorlog verminderen. Lijken lijken niet zo populair in het propaganda- en het meningencircus, dat ‘nieuws’ heet.


Ontdek meer van Renzo Verwer, blogger/auteur

Abonneer je om de nieuwste berichten in je inbox te ontvangen.

2 reacties

  1. Inderdaad, het is verontrustend hoe lichtvaardig veel Nederlanders denken over wapenleveranties en zelfs mogelijke deelname aan een oorlog tegen een land met een enorme militaire macht.

    Ik hoop maar dat het goed afloopt.

Plaats een reactie