Van koning naar president. De tactieken van de Republikeinen-Nederland

Zo af en toe ontvang ik de nieuwsbrief van een mij sympathieke club, Republiek. Koningsdag nadert nu en dan zijn ze extra actief. Republiek is ‘De grootste pro-republiek beweging van Nederland. We willen de monarchie afschaffen en vervangen door een parlementaire republiek. We zijn politiek onafhankelijk’, stellen ze. En dan lees ik:

(…)

Natuurlijk verdient het staatshoofd van Nederland een inkomen. Maar met de extreme financiële privileges moet het afgelopen zijn.

Daarom willen wij:

  • Koning op de Balkenendenorm
  • Koning betaalt alle belastingen
  • Koning betaalt eigen vakanties

Koning op de Balkenendenorm

We hebben in Nederland de afspraak gemaakt dat topfunctionarissen in overheidsdienst niet meer verdienen dan de Minister-President. Dat is een salaris van 233.000 euro per jaar. Dat moet ook voor de Koning gaan gelden. (…)”


Ze gaan hier dan wel uit van de koning als staatshoofd. Ze schrijven zelfs het woord ‘koning’ middenin een zin met een HOOFDLETTER – waarom toch? Enorme Eerbied ja, dat zal het zijn.

Geen slecht idee trouwens: dat lage salaris. Afschaffen is direct zo lastig. En waarom niet gewoon een modaal inkomen in plaats van Balkenende-norm?

Verder: door het salaris van de koning aan te pakken, maak je daarmee de koning, met een kleine letter, niet salonfähiger en blijft hij zo niet langer aan?

Ik zou het niet weten, ik ben geen republikeins activist, maar vraag het me af…


Ontdek meer van Renzo Verwer, blogger/auteur

Abonneer je om de nieuwste berichten in je inbox te ontvangen.

Eén reactie

Plaats een reactie