Tim Krabbé : 81 jaar geworden

Krabbe Chess Curiosities

Tim Krabbé, deelnemer aan het WK flipperen van 1972, is vandaag 81 jaar geworden.

Tim, een veelzijdig mens, is waarschijnlijk nog het meest bekend als schrijver. Op zijn site staat dat hij grootvader is van Nozoki en Midori (2016). Ik las ergens dat hij mee wil maken dat ze volwassen worden… Dus hij moet nog jaren mee!

Krabbé – broer van Jeroen, oom van Martijn en vader van Ezra- debuteerde in 1967 met De werkelijke moord op Kitty Duisenberg, een spannende en experimentele roman waarin een vijftienjarig meisje wordt begeerd door drie broers. Zijn laatste boek is Onkrijgbaarheid (2022). Krabbé was een goed amateurwielrenner die een contract kreeg aangeboden bij de profs. Hij publiceerde veel over wielrennen en over schaken.

Schaken (I)

Op zijn site staat verder in zijn bio:

Van 1967-1972 hoorde ik bij de beste twintig schakers van Nederland. Maar niet bij de beste tien. 

Een zuiver, correct en bescheiden oordeel. Hij deed een paar maal aan het NK schaken mee en won er bijvoorbeeld een keer van J.H. Donner. In 1967, toen hij toch ook gewoon … TIENDE van Nederland werd.

In een interview dat ik met hem maakte voor Schaaknieuws (2002) zei Krabbé:

Schaken is natuurlijk ook ontzettend mooi, maar het is carrièrebedervend. Als ik een kind van tien had met heel veel talent voor schaken, zou ik daar gemengde gevoelens over hebben. De kans dat het genoeg talent heeft om bijvoorbeeld een Jan Timman te worden en er echt van te kunnen leven is miniem.

Hij liet, wonderbaarlijk, een verliespartij bij het interview afdrukken. Ergens, ik kan nu niet bij het artikel, gaf hij het volgende commentaar:

Een watje als Fritz speelt hier het laffe […], ik speelde echter (…)

Het betrof zijn partij tegen Bas van der Plassche (‘die toen erg goed was’, aldus Krabbé). Tim offerde fors en verloor. Een mooie partij, hier na te spelen: https://www.365chess.com/game.php?gid=1476745

Vanaf Tims 14 exd5 is het bal en ik heb de indruk dat Tim eerder ging voor ‘mooi’ dan voor ‘winst’.

Krabbé had een schaakrubriek in het AD en heel lang plaatste hij zeer veel stukken op het schaakdeel van zijn site. Nu nog af en toe: https://timkr.home.xs4all.nl/chess/chess.html

Schrijven (I)

Het gouden ei uit 1984 is waarschijnlijk zijn bekendste boek. In mijn tijd – ik ben van ’72- was het al populair op de middelbare school, in 2015 (zie hier) en nu vermoedelijk nog. Lekker dun, lekker spannend, zie wat Tim er zelf over zegt.

Schrijven (II): een aanval op Krabbé

Literatuurwetenschapper Jeroen Dera schreef in 2021 een wonderlijke, morele kritiek op deze roman, waarin hij het hoofdpersonage verweet seksistisch en racistisch te zijn.

Zie: https://renzoverwer.wordpress.com/2024/04/13/morele-kritiek-op-tim-krabbes-het-gouden-ei/

Schrijven (III): inhoud

Het personage Giel Labij, een schrijver, in Onkrijgbaarheid (2022) van Tim Krabbé, vertelt over schrijven:

Een ontdekking: schrijven was soms juist niet-schrijven, en lezen was vaak: het niet-geschrevene invullen (…) Koud was kouder dan ijskoud, een mooie vrouw mooier dan een bloedmooie vrouw – wie teleurgesteld was, was dieper teleurgesteld dan wie diepteleurgesteld was.

Het is een wijsheid die veel auteurs – ik ook – pas laat of helemaal niet of onvoldoende leren.

Nóg een Krabbé-wijsheid: nadat hij in Wijk aan Zee (1971) in de eerste ronde verloren had, sprak hij de historische, relativerende woorden:

Bevrijd van de druk van het ongeslagen zijn.

Hahahaha, hoe verzin je het. Goed gevonden, en hier zagen we wellicht al meer de schrijver Krabbé dan de (top)sporter. Gefeliciteerd!

Schaken (II)

Tot slot zijn schaakmaatje, de Internationaal Meester Herman Claudius van Riemsdijk -die tot zijn negende in Nederland opgroeide en nu in Brazilië woont. Hij zegt:

Eens heb ik gelogeerd bij Tim, in Amsterdam-Oost, en ‘s avonds hebben we een blitz-toernooi gespeeld. Hans Ree en Piet van der Weide waren er in elk geval ook bij. Zes spelers, dubbelrondig. Ik won (volgens mij) met 9 uit 10: 1×1 met Hans (winstpartijen) maar hij gaf verder nog een remise af. Mijn prijs was een fles wijn!

Langs deze weg wil ik Tim van harte feliciteren – en nog vele, vele jaren wensen!


Ontdek meer van Renzo Verwer, blogger/auteur

Abonneer je om de nieuwste berichten in je inbox te ontvangen.

Eén reactie

  1. kan me nog goed herimneren dat ik tegen Tim heb gespeeld. Stond me nog bij dat hij had geofferd en dat ik had gewonnen. N korte analyse leert dat Tims offers winnend zijn, maar na dameruil staat zwart gewonnen. Wat ik me verder van Tim vooral herinner is zn boek de renner. Voor alle wielerliefhebbers n absolute topper.

Plaats een reactie