Coronaverslaggeving en de coronakloof

In februari 2020 kwam het coronavirus in Nederland aan. Vanaf maart kregen we twee jaar lang vele anti-coronamaatregelen. Media gaven uiteraard hun visie.

Het is nu wel eens tijd voor een analyse van corona & de media. Journalist Peter Olsthoorn publiceerde er zojuist een op https://www.netkwesties.nl/1739/de-coronakloof-tussen-de-hond-en-zwagerman.htm

De welluidende titel: ‘Gemankeerde coronaverslaggeving in Nederlandse media? De coronakloof tussen De Hond en Zwagerman versus Volkskrant en NPO’.

Bij het lezen dacht ik: ‘Wat is mij veel ontgaan! Wat fascinerend om te lezen! ‘ Ik citeer hier enkele delen; bereidt u zich voor op een namen-tsunami.

Ernstig en wonderbaarlijk is nog altijd:

Hoofdredacteur Pieter Klok van de Volkskrant schreef in april 2020, net na het uitbreken van de pandemie: “Als de media al te kritisch zijn over de lockdownmaatregelen, zou dat ertoe kunnen leiden dat de Nederlandse bevolking zich ook niet meer geroepen voelt zich eraan te houden, met mogelijk desastreuze gevolgen voor de volksgezondheid.”

Alsof de overheid per definitie gelijk heeft!

En dit:

[Marianne] Zwagerman en [Volkskrant-verslaggever Maarten] Keulemans gaan flink tekeer tegen elkaar. Zwagerman noemde hem een “jakhals”. Hij antwoordde op X in mei 2022: “Marianne, steek die microfoon maar in je reet. Je bent een achterbakse rat die me afzeikt als ik je bel om te praten.”

(…) hetze door De Hond noemde. Deze valt Keulemans aan in het openbaar en met mails aan diens collega-journalisten van ‘de Volkskrant’, met het in twijfel trekken van zijn integriteit. Keulemans stelt: “Hij kwam zelfs bij hoofdredacteur Pieter Klok op gesprek…Het voelde extreem ongemakkelijk dat Maurice de Hond in een ruimte verderop in het Volkskrant-gebouw voor mijn ontslag aan het pleiten was.”

Ook geeft Olsthoorn harde kritiek op de critici van het coronabeleid:

Volgens mij treedt er een mechanisme op dat De Hond en Zwagerman over het hoofd zien en dat ze mede veroorzaken: ongekende polarisatie vanwege een te felle, eenzijdige toonzetting die leidt tot spelen op de man (m/v).

Ze verwijten media dat ze andersdenkenden niet aan het woord laten, maar verdwalen in hun eigen tunnel. De Hond luistert nog wel naar andersdenkenden maar verkiest een eigen selectie van (wetenschappelijke) informatie te publiceren.

Pittig:

Hoe krijg je een sfeer van rustig vaarwater, waarin luisteren en ongelijk bekennen de boventoon gaan voeren? In elk geval niet door giftige reacties op X van Keulemans, die de hoofdredactie en collega’s van de Volkskrant soms zorgen baren, ondanks diens disclaimer “op persoonlijke titel”.

Het debat. Het luisteren (I)

Frank Visser -NIET die rijdende rechter maar de gelijknamige Ken Wilber-biograaf- schreef het boek The Corona Conspiracy (2020), waarin hij geharnaste tegenstanders van het coronabeleid bekritiseert. Visser zegt nu:

‘Het mechanisme van polarisatie treedt op bij veel grote kwesties: tribalisme. Het wordt versterkt doordat de hoofdstroming niet of te summier op kritiek ingaat. Dan wordt die obscuur en vaak amateuristisch. Ongehoord Nederland, De Nieuwe Wereld, Blckbx, Café Weltschmerz zijn aparte media geworden, voor een zeer bepaald publiek.’

Het debat. Luisteren (II)

Ik kende haar al een jaar of zeventien. Ze was een felle coronacriticus. Ik dacht een goed contact met haar te hebben. Dat was ook zo, zelfs over het covid-thema, totdat…. Ik haar vorig jaar op whatsapp zei dat niet alleen de jeugd, maar ook ouderen geleden hadden onder de coronamaatregelen.

Gottegot, wat vertel ik schokkende dingen.

Ze bestreed dat en verweet mij daarop , voor mij uit het niets, ‘medeplichtigheid aan moord’- door de Nederlandse overheid.

Ik was/ben tegen een groot deel van het Nederlandse coronabeleid. Zit ONGEVEER op de lijn-Ira Helsloot. Ik zal dus niet de overheid moord verwijten. Ik wil in principe met elke criticus in gesprek. Maar deze vuile aantijging pik ik niet.

Ik beargumenteerde dat het anders lag. Heb haar nare dingen gezegd, ofschoon elk mijner woorden minder zwaar waren dan ‘moord’. Heb haar vervolgens geblocked. Verder praten?

Nee. Aan mijn energie en mijn incasseringsvermogen zitten grenzen.

Ik weet van echte drama’s. Mensen die door verschillende covid-opinies familieleden en goede vrienden kwijt zijn….


Ontdek meer van Renzo Verwer, blogger/auteur

Abonneer je om de nieuwste berichten in je inbox te ontvangen.

Plaats een reactie