Verengelsing en internationalisering van hoger onderwijs. Wat nadelen.

Steeds meer buitenlandse studenten studeren in Nederland. In 2011 waren het er nog ruim 50.000, 11 jaar later was dat aantal verdubbeld.

Die aantallen leggen uiteraard druk op de woningmarkt en op de ruimte in ons land, maar veranderen ook het onderwijs. Dat wordt steeds vaker in het Engels wordt gegeven – met bijvoorbeeld deze bizarre uitwas die Lotte Jensen zeven jaar geleden aangaf.

Over verengelsing en internationalisering in het hoger onderwijs heersen nogal wat misvattingen.

Beter Onderwijs Nederland (BON) zette ze op een rij en ik pik er enkele argumenten uit:

Misvatting 2: ‘Nederlands heb je als het goed is al op de middelbare school geleerd, dat is op de universiteit (of hogeschool) niet meer nodig’
Het is onjuist dat er na de middelbare school niet meer gewerkt hoeft te worden aan taalbeheersing in het Nederlands. Na een vwo-diploma beheers je het Nederlands op 4F-niveau. Maar je beheerst het Nederlands nog niet op academisch niveau (het nog te formuleren niveau 5F), en het is ook van belang dat je het vak dat je studeert leert uitleggen aan een breed Nederlandstalig publiek. Iemand met een havo-diploma beheerst het Nederlands op niveau 3F, en zal in het hoger beroepsonderwijs de taal op vwo-niveau (4F) moeten leren beheersen. Een volledig Engelstalige opleiding voldoet per definitie niet aan deze eis. (…)

Misvatting 10: ‘Internationale studenten leveren juist veel geld op voor de schatkist’
De huidige discussie gaat voornamelijk om Europese studenten; die betalen hetzelfde collegegeld als Nederlanders. De rest van het bedrag betaalt de Nederlandse belastingbetaler. Het CPB heeft becijferd dat een buitenlandse EU-student de Nederlandse schatkist (berekend over zijn hele leven) netto gemiddeld tussen de 5000 en 17.000 euro oplevert. Zoals hoogleraren economie Wim Groot en Henriette Maassen van den Brink al lieten zien, is dit een erg laag bedrag en daarmee een ineffectieve aanwending van publieke middelen. (…)

Zie verder hier.

BON stelde begin februari jl. voor Engelstalige bachelors niet langer te bekostigen. Enkele redenen:

  1. Een sterk verminderde aandacht voor onderwerpen die Nederland betreffen, omdat Nederlandstalig bronnenmateriaal niet meer gebruikt kan worden in collegereeksen van Engelstalige opleidingen.
  2. Verminderde toegankelijkheid van opleidingen voor studenten uit niet-hoogopgeleide milieus en met een migratieachtergrond, volgens de KNAW.
  3. Minder efficiënte kennisoverdracht doordat die steeds vaker voor docent noch student in de moedertaal plaatsvindt, alsook het ontbreken van humor, nuance en precies taalgebruik.
  4. Een onbeheersbare instroom van internationale studenten, met onder meer als gevolgen:
    • Een enorme stijging van de overheidsuitgaven aan universitair onderwijs, van 4,2 miljard euro in 2015 naar 6,7 miljard in 2023, een toename van zo’n 60 procent. Het aantal internationale bachelorstudenten nam in die periode met zo’n 179 procent toe (van 16.908 naar 47.109).
    • Veel meer grootschalige opleidingen en (hoor)colleges
    • Overwerkte docenten die studenten minder individuele begeleiding (…)

Speculaties…

Laatst schreef journalist Max Pam, speculatief, maar serieus in de Volkskrant:

Mijn stuk over docenten die bijvoorbeeld gezeik krijgen en over GEVOELENS van sociale onveiligheid sluit wonderwel bij Pam aan.

Het is prachtig dat iedereen nu Engels (nu ja: Dunglish/Denglish) spreekt, maar wat een nadelen ook!


Ontdek meer van Renzo Verwer, blogger/auteur

Abonneer je om de nieuwste berichten in je inbox te ontvangen.

Plaats een reactie