NK journalisten 2024. Terugblik en einduitslag

Eindwinnaar Benno de Jongh krijgt zijn trofee van Jeroen van den Berg..

De zesde ronde van het NK journalisten begon voor sommigen wat merkwaardig. Peter Boel (New in Chess-redacteur/schrijver) en ik (freelancer/blogger) arriveerden die zondag tegelijkertijd bij de toernooizaal. We waren bij ons hotel uitgecheckt en liepen dus met een grote tas met spullen naar binnen. Daar kregen een uitgebreide controle waarbij ook de vuile was, de schone was en de computer werden meegenomen. Lijdzaam keken wij toe. ‘Wat denken ze in hemelsnaam te vinden? Wapens? Vieze onderbroeken? Spionagezenders?’, riepen we even verderop uit.

‘Het zal wel nodig zijn tegenwoordig!’ [ironieteken]

Zaterdag speelden we drie ronden. Voor mij is zoiets heel intensief, iemand als Peter gaat nog rustig de hele avond snelschaken met een biertje erbij. Zondag was er slechts één ronde.

Benno de Jongh (RTV Noord) won het toernooi en werd voor de 2e keer kampioen. 5.5 uit 6. Hier staat hij met de trofee:

Peter Boel verloor zijn partij tegen De Jongh en zei daarover: ‘Ik heb niet zo goed gespeeld.’

Hij zette de achtervolging in, maar kwam een halve punt tekort. Op onderstaand beeld reconstrueert hij de tijdnoodfase van zijn laatste partij, tegen Cees Visser:

De gemiddelde leeftijd van de groep is hoog, iemand van pakweg 51 – ik – of 60 – Boel- behoren nog tot de jonkies. Dus, zoals dat gaat onder ouderen, werden herinneringen opgehaald aan eerdere edities van het toernooi. A won ook een keer of was het nou B, C won tweemaal, X speelt beter dan ooit, die oud-deelnemer werkt in Engeland (Patrick van IJzendoorn). En we bespraken deelnemers die inmiddels overleden zijn, waaronder de zeer markante Alexander Münninghoff en Julius Vischjager.

Veel aandacht ging tijdens het toernooi uit naar de twitcher Phoebe Witte, die 2,5 uit 6 scoorde. Zij speelde, voorzover ik zag, alleen maar lange partijen. Ze studeert hard en momenteel veel in dit boek:

De einduitslag. Mijn gedeeld vierde plaats is de hoogste die ik in ca. acht deelnames behaalde. Een tikje boven mijn stand. Ik kon zeer vermoeid, maar met opgeheven hoofd naar huis.


Ontdek meer van Renzo Verwer, blogger/auteur

Abonneer je om de nieuwste berichten in je inbox te ontvangen.

3 reacties

Plaats een reactie