Schaken; enige randverschijnselen

Kleurplaat pion

Enige kleine nieuwtjes betreffende schaken. Waarschuwing: soms een snufje politiek.

1) In de serie Humans of Amsterdam https://www.parool.nl/ps/humans-of-amsterdam-ik-snap-nu-beter-waarom-mijn-vader-schaken-zo-leuk-vond~bb7293b2/ spreken ditmaal twee vrouwen, ditmaal over schaken. Citaat van Lina:

“(…) Nu vind ik het de perfecte activiteit om te ontsnappen aan de snelle wereld en internet. Voor mij is het geen competitiespel, gewoon puur iets om mee tot rust te komen. Ik snap nu beter waarom mijn vader het zo leuk vond. Hij leeft niet meer, maar wanneer ik speel voel ik nog steeds zijn energie om me heen.”

‘Voor mij is het geen competitiespel, gewoon puur iets om mee tot rust te komen.‘ Wat mooi.

2) De enkele dagen terug overleden oud-minister van Buitenlandse Zaken Henry Kissinger (VS) had ook iets met schaken!? Of meer met geinen. Zie https://renzoverwer.wordpress.com/2023/12/01/henry-kissingers-humor-schaken/

3) De site Raam op Rusland is het niet ontgaan dat Geert Wilders de Nederlandse verkiezingen won en trekt conclusies https://raamoprusland.nl/dossiers/nederland-en-europa/2501-moskou-gnuift-kyiv-gruwt-verkiezingszege-wilders-ondermijnt-steun-voor-oekraine

Raam op Rusland plaatst ook een foto van Wilders met de ‘schaakgrootmeester Valeri Karpov’. Ahum.

Wilders wist beter met wie hij op de foto ging, getuige zijn tweet van 27 feb 2018 bij die foto — ‘With Duma-member and former World Champion Chess Anatoli Jevgenevitsj Karpov (…)’

4) Ouwe koek, maar is niet het hele leven ouwe koek: verschillen tussen mannen en vrouwen bij schaken. Ik kende deze redelijk recente repo nog niet:

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/hoe-verschillen-mannen-en-vrouwen-bij-een-denksport-als-schaken-dit-is-hoe-het-zit/

Interessant. Dat verschil in energieverbruik in de hersenen was me onbekend.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

5) Ik vroeg mij nog af: welke populaire Youtubers/Twitchers houdenof hielden zich – in hun filmpjes- met schaken bezig? Ik doel nu niet op onze bekende schakers, hoe geweldig ook, maar op types als De Bankzitters – of anderen. De Bankzitters maakten in coronatijd wel van die filmpjes.

Nu niet meer. Een teken?


Ontdek meer van Renzo Verwer, blogger/auteur

Abonneer je om de nieuwste berichten in je inbox te ontvangen.

Plaats een reactie