Zhaoqin Peng nieuwe drager Euwe-ring. Een anekdote.

Foto: Harry Gielen.

Zhaoqin Peng (Kanton, China, 1968) is de nieuwe drager van de Max Euwe-ring. Peng werd driemaal Chinees kampioene en, na haar emigratie naar Nederland, 14 maal Nederlands kampioene schaken. Ze werd in 1999 tiende bij het algemene schaakkampioenschap van Nederland.

Een impressie van Pengs carrière: https://www.schaaksite.nl/2019/05/18/schaakhistorie-14-de-onverwoestbare-zhaoqin-peng-1997-tot-heden/

Peng is bovendien algemeen/mannengrootmeester. Uit voornoemd stuk:

Bij dat WK werd ze uitgeschakeld in de kwartfinale en ze was tevreden over haar plaats bij de eerste acht. Ze reisde wel wat te veel, vond ze. Haar zoon Caro, een baby, kende zijn vader beter dan zijn moeder. Dat wilde Peng veranderen, zei ze tegen de ‘Leeuwarder Courant’.

Bij haar kind willen blijven: dit lijkt mij onder meer een verklaring dat er minder vrouwen aan de top staan. Ontzettend seksistisch, ik weet het, maar menig ander, o.a. de uitstekende pokerspeelster Belinda Blokker, erkent deze factor.

Pengs grote voorbeeld is Bobby Fischer, zo las ik bij ChessQueens en aldus leerde ik haar kennen. Bij een Euwe-borrel in 2010 spraken we even. Mijn boeken Bobby Fischer voor beginners en Bobby Fischer for beginners (vertaling: Peter Boel) waren zojuist verschenen. Peng had contacten en gaf me een mailadres van een Chinees die contacten had met uitgevers.

Peng en ik spraken ook kort over China – Nederland en de verschillen, maar, oh wat is het zwaar om te spreken over een land dat je alleen uit de media kent! Wat was ik kortzichtig en onwetend! Peng had begrip voor mijn gebrekkige kennis over dat enorme land en vertelde me ook over de Chinese taal/talen.

Ik ging mailen met de door haar aanbevolen E. In het Engels. E. was een vriendelijke, geïnteresseerde man. Met dekking van mijn uitgevers stuurde ik hem een tekstje van mijn Bobby Fischer-boek.

E. mailde dat hij moest overleggen met zijn superieuren. Ik mailde eind 2010 mijn vrienden en relaties mijn jaarlijkse nieuwjaarswens. Een tamelijk woest gedicht over revolutie van D.H. Lawrence.

E. waardeerde het.

Thank you so much for sending me such a beautiful poet! I think we can also do our work in a revolutionary way. 🙂 Anyway, we still want you know your opinion about the conditions for translation your great book.

Die gaf ik. Daarna hoorde ik niets meer van E. Ik mailde hem. Een maand later weer. Geen reactie. Tijd later: geen reactie. Ik tikte E.’s naam in Baidu, de Chinese google. Spectaculair, maar ik snapte er geen bal van. Ik vroeg Peng om meer info… maar zij wist niets. Ook de Chinees-Nederlandse schrijfster Lulu Wang kon mij niet verder helpen.

Er schijnen in China heel wat roofdrukken van ‘westerse’ boeken te circuleren, dus wie weet… ik zou het een eer vinden. En zo eindigde mijn halve Chinese avontuur.

Ik ken Peng nauwelijks. Dus mijn verhaal is een anekdote naar aanleiding van Peng. Het geeft wel aan hoe Peng is: vriendelijk, behulpzaam, bemiddelend.

Zhaoqin Peng: Euwering-drager 2023-2028.

Zij is tevens een van de ChessQueens (en mede-initiatiefnemer) die het vrouwenschaak stimuleren: https://www.chessqueens.nl


Ontdek meer van Renzo Verwer, blogger/auteur

Abonneer je om de nieuwste berichten in je inbox te ontvangen.

5 reacties

  1. Peng was jarenlang mijn teamgenote bij Rotterdam. Als ze geen oppas had, nam ze haar zoontje mee naar de wedstrijd. Die kroop dan onder de tafels door.
    We reden ooit in Pengs fiatje naar Sas van Gent. Haar stoel stond helemaal naar voren, de mijne helemaal naar achter.
    Peng had geluk bij de benoeming tot GM; ze verloor de tweekamp om het EK tegen Kosteniuk en alleen de winnaar zou de titel krijgen. De Fide was echter coulant.

  2. Ik zei een tijdje terug tegen mijn zoon dat Nederland Mezzi moest vragen om Nederlander te worden, dan werden we eindelijk misschien wereldkampioen.

    Het is overal een zooitje denk ik, ligt aan mijn lage rating.

  3. “Peng werd driemaal Chinees kampioene en 14 maal Nederlands kampioene schaken”

    Ik snap het niet.

Plaats een reactie