Drie manieren om schaken te populariseren

dame-2

 

Augustus vorig jaar merkte schaakjournalist Johan Hut terecht op dat de Nederlandse media wel erg weinig aandacht aan schaken schenken. Hij schreef o.a.:

“Het afgelopen jaar hebben drie schakers de voorpagina’s gehaald. Het waren Jan Timman toen bekend werd dat hij niet mocht meedoen aan het Corus-toernooi, Bobby Fischer toen hij in Japan in de gevangenis werd gegooid en Gary Kasparov toen hij aankondigde met schaken te stoppen. Conclusie? Schakers komen pas in het nieuws als ze niet schaken. Een duivels dilemma.”

Enfin, Hut heeft gelijk, maar het is wel het bekende geweeklaag dat onze sport niet serieus wordt genomen, met een verkeerd image kampt, en dat er maar geen sponsors komen.

Ik heb wel enkele tips voor schakers en schaaktoernooien om spectaculair en trendy over te komen, de media te bestormen, waarna de sponsors zich zullen melden:

1 Ivan Sokolov wordt momenteel gesponsord door Scarlet, hij speelt met shirtreclame – dit nieuwtje haalde nog wel de kranten, maar het is natuurlijk onvoldoende om het grote publiek het spel te doen omarmen.
Dit kan wel, althans meer, door een reclamespotje met Sokolov op te nemen, waarin hij bijvoorbee;d zit te schaken, vervolgens gaat zijn mobiel af, en er stormt een boze scheidsrechter op hem af, die zegt dat Sokolov verloren heeft. Dan de boodschap:

‘Altijd bereikbaar? Soms beter van niet!!’

Het mag best een spotje zijn waarin een beetje gespot wordt met schakers en met Sokolov. Misschien ben ik naïef, maar wie dat goed uitdenkt, kan heel succesvolle reclame maken, waarin schakers een zekere (anti-)heldenrol spelen. Soortgelijke spotjes zijn ook mogelijk met Cup-a-soup, al is het misschien erg voorspelbaar een schaker dat te laten drinken en dan een ingeving te krijgen.

2 Rellen werken altijd goed in de sport. Zie het stuk van Hut, dan is er aandacht. Een aardig idee is wellicht eens een streaker in te huren die naakt door de schaakzaal loopt totdat Jeroen van den Berg, Tom Bottema of een van de arbiters hem/haar met zachte of harde hand verwijdert. In vrijwel elke sport hebben we al streakers gehad, en het is vaak goed voor enige aandacht in het sportjournaal, dus waarom niet in het schaken?

3 Een stevige dopingaffaire of een onthulling over partijen van topspelers die van tevoren afgesproken, zou het schaken ook geen kwaad doen, denk ik. Het wielrennen blijft er ook door in het nieuws. Sterker: die verhalen trekken mensen, wielrennen zou minder sport zijn zonder fikse rellen.

Ik vrees helaas dat ik wat naïef ben met bovenstaande ideetjes. Ik heb de sterk de indruk dat schakers en organisatoren het wel OK vinden als de schaakwereld lekker op zichzelf blijft. Niet-schakers in de zaal zijn toch altijd een beetje eng; die zouden maar gaan praten.

Dat zien we sterk bij bijv. de Cogas-tweekamp in Almelo, waar een zielig spandoekje aan het gebouw het toernooi aankondigt. Helaas geen uitzondering; van spontaan binnenlopende toeschouwers is op die manier natuurlijk geen sprake!

 


Ontdek meer van Renzo Verwer, blogger/auteur

Abonneer je om de nieuwste berichten in je inbox te ontvangen.

5 reacties

  1. beetje late reaktie, of misschien het begin van een nieuwe discussie… schaken is niet interessant voor sponsors, want ze sponsoren alleen als hun naam regelmatig in beeld komt. de schaakbond is arm, erg arm en de kosten voor het EK jeugdschaken wordt dan ook door de spelers betaald (ook de kosten van trainers/mensen die via de bond meereizen worden door de spelers betaald). belachelijk, dus hard zoeken naar een sponsor dus. graag goede ideetjes achterlaten, want de mensen die naar het EK mogen kunnen het niet betalen!!!

  2. Mij is de shirtreclame van Sokolov op het Corustoernooi nog niet opgevallen maar misschien ben ik ook toe aan een bril?
    Schaken populair maken met als doel meer schakende mensen of makkelijker sponsoren aantrekken? Schakers moeten met hun intelligentie toch wel hoog in organisaties kunnen komen en dan het sponsorbeleid kunnen bepalen (wat voor een publiciteit levert nou een zeilwedstrijd op waar je nota 1 en 2 wordt?), schaken als spel heeft te maken met flinke concurrentie van allerlei internetspelletjes, X-boxen en dergelijke. Misschien moet er maar eens een mooi schaakcomputerspel voor de X-Box worden ontworpen of is die er al?

  3. ad 1: Sokolov/Scarlet: zo mag ik het horen: de creatieve Renzo aan de slag. Ludiek idee.
    ad 2: Streaker: ook ludiek. Misschien nog ludieker: een slow-streaker, dwz een streak(st)er, die langzaam loopt.

    Wat verder in me opkomt: als de Stripdagen van Het Stripschap http://www.stripschap.nl publiciteit kreeg van het Jeugdjournaal had ik daar altijd gemengde gevoelens over: publiciteit is aan xc3xa9xc3xa9n kant goed, maar het gaat toch ook om het sxc3xb3xc3xb3rt publiciteit? Strips in het Jeugdjournaal houdt de associatie in de hand, die veel mensen met strips hebben: iets voor kinderen, terwijl een doelstelling van het Stripschap was (is): strips bekend maken. Veel strips zijn helemaal niet voor kinderen.

    Leuk als schaken op tv komt, maar met welk doel? Dat het op tv komt??? Of om de interesse voor schaken te wekken?

  4. Wie zit te wachten op meer media aandacht? De schakers? Die hebben hun artikeltjes, internet etc etc. Misschien hebben ze ook geen zin in die poeha. Maar mogelijk wel nodig voor het geld. En dan is de vraag of het belangrijk is dat Pf6-g8!! op de voorpagina komt. Waarschijnlijk is het prima dat het om schandalen en drama gaat. Misschien moeten schakers zich gaan schminken als oerstrijders.

    En nu moet ik weg, dus kap ik het af.

Geef een reactie op eva Reactie annuleren