Europese verkiezingen 6 juni; bijzondere stembureau’s in Amsterdam

Bij de vorige verkiezingen (TK, nov. 2023) stemde ik in het Anne Frank huis. Dit museum was die dag gesloten voor toeristen en alleen open voor stemmers die zo ook gratis de expo mochten bekijken. Ik en alle andere stemmers konden die dag eens op ons gemak door het huis struinen.

Geen toeristenhordes.

Op Facebook zag ik die dag een verontwaardigd commentaar van een vrouw dat ze in het Anne Frank huis had gestemd en dat nota bene die dag Wilders de grootste was geworden. De vergelijking Wilders-fascisme lag er duimendik bovenop.

In een moeite klaagde ze over te veel toeristen in Amsterdam en dat ze nu eens rustig het Anne Frank huis kon bekijken.

Zozo, kennelijk staat ze dus achter een zekere begrenzing van mensenstromen. Waarom dan geen begrenzing aan migratie?

Europees parlement, 6 juni

6 juni aanstaande zijn er weer verkiezingen, ditmaal voor het Europees Parlement.

En Amsterdammers mogen ook stemmen over ‘groen’. Een referendum. Een bizarre uitleg in Het Parool (met dank aan Wagemakers, fascinerende column) leest u hier https://archive.is/gx097. En ja, dan weet ik nu nog niet of ik voor of tegen ga stemmen.

Bijzondere stembureau’s

Uit een lijstje van de gemeente haalde ik wel de volgende bijzondere stemlocaties. Wat bijzonder is, is naar mijn smaak. Ik kies vooral voor plekken die nu ineens gratis zijn of plaatsen waar normaal niet altijd iedereen komt:

Centraal Station.

Pathé De Munt. Mooi, en mogen we dan direct een of twee gratis films meepakken?
Van Eesteren Museum
 | Noordzijde 31

Westermoskee | Piri Reïsplein 101.

Planetarium Amsterdam | Kromwijkdreef 11

WTC | Strawinskylaan 77
Anne Frank Huis
 | Westermarkt 20
Kerk de Duif
 | Prinsengracht 756

Wispe Brouwerij | Herengracht 16, Weesp. Een brouwerij in een kerk.

Stem ze. Stemmen kan ook bij uw lokale buurthuis, bibliotheek, zorg- en bejaardenhuis, school, kerk enzovoorts.


Ontdek meer van Renzo Verwer, blogger/auteur

Abonneer je om de nieuwste berichten in je inbox te ontvangen.

Eén reactie

  1. Kleine moeite je even te verdiepen in het referendum Hoofdgroenstructuur; wil je dat Amsterdam wordt volgeplempt, ja of nee?

    Maar moeite doen kiezers niet. Liever baseren ze zich op een talkshow bij de NPO, een column in societykrantje Parool of iets dat op Feesboek heb gestaan.

Plaats een reactie