Anti- of losing chess op 22 en 23 juni in Amsterdam

Bovenstaande affiche hangt al een tijdje op de deur van het Amsterdamse café de Laurierboom.

Zijn deze mensen tegen schaken?’ Dacht ik in mijn naïveteit. ‘Of…ja wat is dit? En leuk dat omgekeerde kroontje?!!’

Ik bezocht de site en mailde de organisatie. Blijkt het om ‘losing chess’ oftewel weggeefschaak te gaan!

Slaan moet hierbij. Wie niet meer kan zetten, wint: de regels staan hier. Anti-schaak is zelfs opgelost: waarom dan toch een WK?

Richard van Es (27) van de organisatie vertelt:

‘Het is opgelost, maar er is niemand die alle variaties op de oplossing kent!’

‘Op mijn 11e werd ik gegrepen door dit spel. Ik speelde het tegen een computer… …op de computer… van de computerwinkel. Ik snapte het concept en speelde een paar potjes per dag. Toen sneuvelde de PC en heb ik het spel lang niet meer aangeraakt. Totdat ik dus achter het bestaan van Lichess kwam. Toen werd het een regelrechte verslaving. Uuuuuuuren aan studiewerk erin gepropt om beter te worden en sindsdien rondde ik iedere dag zeker 10 potten af.’

‘Maar ere wie ere toekomt: het was mijn compagnon André die mij een berichtje stuurde in november 2021. Het was Andre die beet had bij schaakvereniging De Raadsheer waardoor we nu al drie jaar een zaal + materiaal hebben om te spelen.’

‘In november 2021 dus, we zaten nog met corona, werd de IAF (International Antichess Federation) opgericht door wat actieve leden van de community op Lichess. In juni 2022 was het eerste Open European Antichess Event. Met deelnemers die zelfs uit Noord-Amerika waren overgekomen: een groot succes!

Er kwam een tweede editie en nu de derde. Dit jaar is het dan direct de eerste editie van de IAF Antichess World Championship. Van Es, enthousiaster en enthousiaster:

‘Waar regulier schaak door de jaren heen veel aan populariteit heeft gewonnen, blijven schaakvarianten behoorlijk achter. Antischaak verdient een groot podium! De schoonheid van het spel antischaak doet niet onder aan dat van regulier schaak. Sterker nog, met name in het eindspel, waar promotie van pionnen en zeer precieze plaatsing van stukken een grote rol spelen, gaat de complexiteit ervan ver voorbij dat van regulier schaak!’

Van Es wijst verder nog op het boek The Ultimate Guide to ANTICHESS dat beweert dat anti chess sinds eind 19e eeuw officieel bestaat, en nodigt iedereen uit om 22 juni en 23 juni deel te nemen of te komen kijken.

Ik zag een interessant filmpje met een anti chess-partij:

GEGEVENS WK ANTI CHESS. 22 juni, 23 juni a.s.

  • Attending this event will cost €20 to sign up. This is for the whole weekend.
  • Total players that can attend this event is 80 players.
  • The tournament has prize money: 30% of total attendance revenue for 1st place, 20% for 2nd place and 10% for 3rd place!
    (Some quick math: with 80 players that means €480 for 1st place, €320 for 2nd place and €160 for 3rd place) & you will get a cup for achieving these places!
  • The tournament has a Swiss system setup, so beat them all, and be the best!
  • The playtime will be 5+8.

Location

SV De Raadsheer
Kattenburgerstraat 150
1018 JH Amsterdam
The Netherlands

Event booklet *PDF*: Amsterdam 2024 Tournament Booklet.


Ontdek meer van Renzo Verwer, blogger/auteur

Abonneer je om de nieuwste berichten in je inbox te ontvangen.

Plaats een reactie