NIEUWE LITERAIRE STROMING? WRITERS ON HEELS (WOH)

Vandaag ben ik lui – aangaande mijn log. Dus een persbericht geplaatst. Leuk idee, vooral om goed te scoren lijkt me.

Ik ben benieuwd maar het volgende:
– wie sluit zich aan?
– zou er op uiterlijk worden geselecteerd?

Hier dan het bericht:

Eindelijk een krachtig antwoord op chicklit. Schrijfsters Siska Mulder en Susan Smit formuleerden het manifest voor een nieuwe literaire stroming: Writers On Heels (WOH), dat ze op 14 september 2005 wereldkundig maakten in het tv-programma Barend & Van Dorp. Inmiddels onderschrijft een steeds groter aantal vrouwelijke auteurs, onder wie Saskia Noort, Karin Giphart en Annemarie Postma, dit manifest en groeit de beweging met de dag.

Maak kennis met deze nieuwe lichting schrijfsters die de liefde voor de literatuur moeiteloos combineert met hoge hakken. Hun boekenkast is even goed gevuld als hun walk-in closet. De Writers On Heels weigeren te kiezen tussen inhoud en buitenkant. Ze bedanken er vriendelijk voor om op een barkruk in café Pels diepzinnig in een glas rode wijn te staren, gehuld in een vaal colbert met opgestroopte mouwen dat in geen jaren een strijkbout heeft gezien. Met hun hoge hakken vertrappen zij het cliché van de tobbende schrijver. De exponenten van WOH schrijven geen zwaarmoedige literatuur waarin weinig tot niets gebeurt, maar meeslepende, inzichtrijke boeken. In de eerste plaats vertellen zij een goed verhaal, dat (desgewenst) te denken geeft.

De boeken van WOH zijn de welkome tegenhangers van chicklit. Deze beweging vormt het antwoord op de zielloze, laffe chicklit/urban fiction die louter uit effectbejag is geschreven. Writers On Heels zetten de heilig verklaarde herkenbaarheid bij het vuilnis, samen met de platte, praktische wandelschoen. Fictie mag weer verbazen, ontregelen en inspireren! De zoektocht naar een geschikte man en de strijd tegen de overtollige kilo?s zijn niet de enige thema?s waar vrouwen over willen lezen ? al schuwen WOH?s seks & liefde zeker niet in hun boeken.

Writers On Heels:?
* inhoudelijk met een kanten randje * het antwoord op chicklit?
* boeken door, maar niet alleen voor vrouwen

Biografie Siska Mulder:
Siska Mulder (1971) schreef jarenlang voor het glossy tijdschrift Marie Claire. Zij werd bekend met haar column over het grote-stadsleven, Siska. Ze vertrok voor een aantal maanden naar het buitenland en keerde terug naar Nederland met het manuscript van Zus onder haar arm. Tegenwoordig is ze schrijver en freelance journalist.? Haar debuutroman Zus verschijnt in november (Arena), een meeslepend boek vol onderhuidse spanning over een vrouw die probeert om aan haar eigen geschiedenis te ontsnappen. Langzaamaan kom je erachter hoe het zit met de zus die ze moedwillig verzwijgt.
www.siskamulder.nl

Biografie Susan Smit:
Susan Smit (1974) werkte 10 jaar als fotomodel in binnen- en buitenland en studeerde af in Culturele Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Ze heeft momenteel een column in Top Santxc3xa9 en Happinez en recenseert literatuur in AvantGarde en het tv-programma Goedemorgen Nederland. In 2001 verscheen haar boek Heks (Arena), waarin ze schreef over haar inwijding in hekserij. Daarna verschenen Wijze vrouwen en De stad en de sterren. Deze maand maakte ze haar romandebuut met de historische roman Elena’s vlucht (Pimento).
www.susansmit.nl


Ontdek meer van Renzo Verwer, blogger/auteur

Abonneer je om de nieuwste berichten in je inbox te ontvangen.

14 reacties

    • HET gat in de markt ! De H.I.C. !!! [HARDCORE-INCEST-CHICKLICK; een logische ontwikkeling dames.] Wie anders dan ik, als hetero-ultra-SEXIST, kan UW lichamelijke gevoelens beter [whahaha] verwoorden ? U ? Nog nooit gedaan in Nederland d8 ik. En is er nou GEEN moeder/dochter [BESTAAND/bedacht] die HET met haar zoon/stiefkind/neefje/broer/etc. DOET ? Laat mij niet lachen. Schrijeven dames anders doe ik het …

  1. & deze ?
    Ach ja, zo heb ik 1000-en op Zhe Netz staan.

    & Nou maar hopen dat de PLEURIS NU niet gelijk al uitbreekt.

    Ik heb weinig ervaring met GLOBAL-warming, maar ik kan IEDEREEN garanderen dat 2010,2011 EN 2012 EEN VERMINDERDE regelval zullen laten zien…

    Wedden Erwin Krol ?

  2. Leest U vooral mijn blog | 666 explained | ?

    U zult zich wel moeten inschrijven & wachten op de toestemming van de sitecreator PREACHER.

    Maar ik GARANDEER U dat dit juist voor ONS Hollanders een echte opsteker is.

    DE BNN-er ALLER TIJDEN is gekomen.

    [Tegen portokosten ben ik bereid bij twijfel een copie van mij ID aan U te doen toekomen.]

    Niks tegen de Paus zeggen hoor…

  3. Moet ik voor mijn 3 romandebuten hoge hakken kopen dames?
    Ik ben noch Maarten Biesheuvel, noch Maarten ’t Hart.

    RETOURTJE OEGSTGEEST door T.Wolkers
    DE VOLGENDE ROKER door T.Balkenende-Verdonk.
    EEN STRENG METABOLISME door T. Mulish [hoe schrijf je dat ook al weer ?]

  4. Ik zie net wat mij in eerste instantie ontgaan was. Deze literaire stroming werd geboren op mijn 33ste verjaardag. Leuk!
    De sneer naar de Pels bevalt mij wel. Zo ongezellig is het daar ook weer niet, maar iets frivoler en levenslustiger mag dat cafe ook wel!

Plaats een reactie