De Koninklijke Bibliotheek archiveert mijn site

In het kader van het initiatief van de KB, nationale bibliotheek om een selectie van Nederlandse websites te bewaren voor toekomstig onderzoek, willen wij ook uw website archiveren en voor de lange termijn bewaren in een webcollectie. Het gaat om de website en eventuele bijbehorende subdomeinen die toegankelijk zijn via de volgende URL(s):
https://renzoverwer.wordpress.com/ (…)

Aldus een mail die ik laatst kreeg van de Koninklijke Bibliotheek (KB) in Den Haag. Men vroeg om toestemming om mijn site te bewaren voor de toekomst.

Het hoofd collectievorming bij de KB Jasper Faase zei in een interview dat de bibliotheek moest selecteren. Alles bewaren kan niet niet. En:

Het papieren boek blijft belangrijk en wij laten dat niet vallen, maar het nieuwe is net zo belangrijk. We moeten dus een goede balans vinden, maar de perfecte formule daarvoor moeten we nog vinden. Het moeilijke is dat je nu nog niet weet wat een onderzoeker over 30 jaar nodig heeft. Ik ben er echter van overtuigd dat het voor de toekomst enorm belangrijk is dat wij een mooie collectie born digital-materiaal verzamelen.

De KB liet mij weten:

Ik zie dat u blogt over onder meer boeken en bibliotheken, dus ik vermoed dat dat in de overweging is meegenomen. De webcollectie bevat een groot aantal persoonlijke blogs over diverse onderwerpen. (…)

Ik heb toestemming gegeven. Vind het een eer om bewaard te blijven.

De archiveersoftware startte op 13 juni jl. met archiveren en gaat daar tot nader order mee door. Alleen KB-leden kunnen de gearchiveerde websites raadplegen, alleen ter plekke. Iets met privacywetgeving: de reacties op mijn site.

Zolang ik deze site in de lucht houd, hoeft u niet naar de KB om hem te zien!


Ontdek meer van Renzo Verwer, blogger/auteur

Abonneer je om de nieuwste berichten per mail te ontvangen.

Plaats een reactie