Kane is terug. En: Dinand liet zich niet chanteren!

Kane (1998-2014) is weer bij elkaar. Er is een documentaire op Videoland en ze gaan weer optreden. Ik was geen fan. Maar de band was er gewoon al die tijd en je hoorde de muziek vaak.

Destijds hoorde ik een aantal malen:

Ik vond het een goed lied en vroeg me af van wie het was. He, Kane, een verrassing!

Geen chantage

Theo van Gogh ging langs bij diverse BN’ers met foto’s van stervende Afrikaanse kinderen. Theo deed dat om geld op te halen en een indringend gesprek te voeren met de beroemdheden. Als ze geen geld gaven, wilde hij vele uren met ze doorbrengen. De meeste BN’ers laten zich wel chanteren… en gaven 5.000-15.000 gulden. Frans Bromet legde Van Gogh het vuur aan de schenen: ‘Ontwikkelingshulp heeft geen nut, die kinderen zijn beter af als ze nu doodgaan’. Hij gaf toch.

Het programma is van 2001; men spreekt nog over de ‘piek’ en ‘gulden’.

De presentator meldde zich ook bij repetities van Kane.

Dinand weigerde geld voor Afrika te gaan pinnen met Theo, hij vond dat als Theo met camera al chanterend binnenviel, hij daar gewoon niet op in hoefde te gaan. Dinand:

Ik heb mijn eigen geweten en daar heb ik geen camera bij nodig.

Hieronder trouwens een interview van Theo van Gogh met twee leden van Kane. Dinand vertelt over de band en zijn leven. Dat in Laren vrouwelijke fans zijn broek naar beneden trokken. Het lijkt dat Theo niet alles over ze te weten komt. Dat ligt ook aan Dinand; wat kan die ontzettend goed lullen.

Haat

Kane werd ook gehaat. In 2013 startten twee haters een Facebook-actie: ‘Bij 1 miljoen likes stopt Kane’ https://www.facebook.com/BijEenMiljoenLikesStoptKaneGaanWeVanUit/

De initiatiefnemers noemden Kane het Nederlandse Nickelback. Het resultaat: nog geen 20.000 likes! Dinand reageerde dat hij er nog tien jaar aan vast ging plakken, maar in 2014 stopte Kane vrijwillig.


Ontdek meer van Renzo Verwer, blogger/auteur

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Eén reactie

Plaats een reactie