Tijdritkilometers grote rondes

Kleurplaat wiel

‘Toch is het in onze sterrenverdeling voor de Ronde van Italië andersom: Evenepoel topt het lijstje met vier sterren, Roglič krijgt er drie. Het aantal tijdritkilometers in de komende Giro – 73,2 maar liefst – is hier een belangrijk argument voor. Bergop mogen de twee dan enorm aan elkaar gewaagd zijn, tegen de klok heeft Evenepoel een (klein) streepje voor’, aldus lezen we op wielerflits:

De grote wielerrondes Vuelta, Tour en Giro kennen de laatste jaren inderdaad een relatief gering aantal tijdritkilometers. Ik herinner me nog de hoogtijdagen (1991-95) van Miguel Indurain. Steevast stond dan rond dag tien een tijdrit van om en nabij 60 kilometer op het programma. Hij verpulverde dan de concurrentie en besliste de Tour.

Best saai. Vroeger was niet alles beter.

Vroeger waren sommige zaken wel extremer. In 1947 eindigde de 21-jarige Raymond Impanis, die een verlamde arm had, als zesde in het eindklassement van de Tour de France. Hij won toen een tijdrit van 139 kilometer lang – nog altijd een recordafstand voor een Tour-tijdrit.

De bewuste 19e etappe in cijfers:

Datum: 18-07-1947
Afstand: 139 km
Start: Vannes
Finish: Saint-Brieuc

  1. Raymond Impanis (Bel) 139 km/ 3.49’36” (36,324 km/u)
  2. Jean Robic (Fra) 4’54”
  3. Aldo Ronconi (Ita) 6’32”
  4. Giordano Cottur (Ita) 7’11”
  5. Pierre Brambilla à 8’00”

Ontdek meer van Renzo Verwer, blogger/auteur

Abonneer je om de nieuwste berichten per mail te ontvangen.

Plaats een reactie