1987: Wim de Bie & Boudewijn van Houten bij Adriaan van Dis

Fout - Boudewijn van Houten

De zojuist overleden Wim de Bie was in 1987 te gast was bij Hier is Adriaan van Dis. Hij ontregelde het gesprek met grappen en acteerwerk, zo lees ik in het NRC.

Ik graaf wat in mijn geheugen. Ik zag later fragmenten van de uitzending. Daarin zat ook mijn vriend, leermeester, de omstreden cultauteur Boudewijn van Houten.

Van Houten had zich met Fout: Lebensbericht meines Vaters aan een moedige poging gewaagd om het gedrag van zijn ouders te verklaren. Zij waren fanatieke SS’ers en NSB’ers en ook na de oorlog nog overtuigd van hun ideeën. Zoon Boudewijn trachtte hen niet alleen simpeltjes te veroordelen, maar tevens hen liefdevol en evenwichtig te portretteren en zijn eigen gedragingen en ideeën te plaatsen.

Ga er maar aan staan!

Adriaan van Dis viel in de uitzending vooral de mens Van Houten aan. Op het foute verleden van diens ouders nota bene. Gatver! Dis wam nog met wat goedkope psychologie over Van Houtens vriendinnen. Verder mocht de auteur voor een soort tribunaal zijn politieke zuiverheid gaan bewijzen. Van Houten zweette, stuntelde…

De in België woonachtige schrijver gaf later de schuld van die harde aanval aan de redactie van het programma. Daarin zaten onder andere Martin van Amerongen (de latere hoofdredacteur van de Groene) en Frits Abrahams (later: NRC en zo ongeveer de meest politiek correcte journalist van Nederland). Van Houten: ‘Zij waren tegen mij. Ik moest bewijzen dat ik ‘goed’ was. Daar had ik geen zin in.’

Boudewijn had geen zin, maar kon dat ook niet.

Adriaan van Dis had wel wat meer respect mogen betonen voor Van Houten. Gast De Bie had slechts een boekje uitgebracht met zijn gebundelde stukjes uit de Volkskrant en kreeg alle ruimte. Er zat nog een auteur die talloze vrouwen had geïnterviewd voor zijn boek… Van Houten was de enige echte schrijver in deze uitzending, de man die met Onze Hoogmoed, Zoveel lol, Fout, Erotisch dagboek en Een hartstocht volstrekt unieke en vernieuwende boeken had gepubliceerd.

Maar hij is nu eenmaal geen handige mediajongen.


Ontdek meer van Renzo Verwer, blogger/auteur

Abonneer je om de nieuwste berichten per mail te ontvangen.

Plaats een reactie