Jan Cremer: te veel kunstenaars en schrijvers

ikjan.jpg

‘Literatuur vind ik tijdverspilling. Ik denk vaak al op de eerste pagina: dat had ik veel beter kunnen schrijven. Ik heb ook niets met die krampachtige mooischrijverij die je vaak ziet. Jonge schrijvers leiden vaak een verwend leven. Daardoor blijven ze aan de oppervlakte. Je moet onheil en ellende, oorlogen en armoe hebben doorleefd om daarover te kunnen schrijven.’

Aldus Jan Cremer in een interview in de nieuwe HP/DeTijd

Hij beweert verder:

‘Je komt in musea nauwelijks nog een olieverfschilderij tegen. ‘Schilderen is oorlog,’ heb ik weleens gezegd. Olieverfschilderen is een doek aanvallen. Dat is durf. Dat is de materie beheersen.’

(…)

‘Er is ook een overvloed aan kunstenaars. Iedereen is kunstenaar tegenwoordig. Toen ik in 1958 in Den Haag begon met schilderen, woonden er dertig kunstenaars in de stad. We kenden elkaar allemaal. In Amsterdam waren dat er zestig. Die troffen elkaar elke avond in Café Eijlders. Nu wonen er niet zestig maar zesduizend kunstenaars in de stad en die staan allemaal aan de ruif. Hetzelfde geldt voor schrijvers. Toen Ik Jan Cremer in 1964 verscheen bij De Bezige Bij, waren dat allen serieuze schrijvers. Nu zijn er duizenden mensen die een boek denken te kunnen schrijven. Het is een andere wereld geworden.’

Het interview met Cremer leest u in het huidige nummer van HP/De Tijd of online op Blendle.


Ontdek meer van Renzo Verwer, blogger/auteur

Abonneer je om de nieuwste berichten per mail te ontvangen.

9 reacties

  1. De
    Samenleving
    Was Van Het …

    1 Vergeven = Vergeben
    &
    2 Vergessen = Vergeten

    Ik
    Ben´Is´Bin
    Van …

    1 Verg´Eten = Verg´Essen
    &
    2 Verg´Eben = Verg´Even

    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Want Wie´Oh´Wie Is Hel + Ene + Fischer´Is´Yge´Visser ? XXXXXXXXXXXXX

  2. Als
    Mijn Pen´Is
    De Jonge´Heer Van De Friese Prof´Eet All´Ah Uit De Ah Klaar´Is´Cold´Kees´Eldering Komt ?

    Dan
    Kom Er
    10CC Vers Zaad Uit …

    Van
    De Beste
    Kwal´Kwal´Kwal´Ite´It …. 🙂

    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Ik Heb Ook Een Be´Drijf´Je´Nog Steeds Van … Geil´Heit ? XXXXXXXXX

    Mijn Be´Drijf Is Een Bin´Air Leer´Be´Drijf Met 1 Onder´Wijzer Met 1 Pen´Is 1 Rood´Is´Red´Ding 🙂

  3. Love

    <

    Ge´Love

    <

    Om Al´Di Ma´Trix´Pop´Pen Nog Langer Te Blij´Ven Ge´Love ?

    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Volgens Mij Is/Was Dat Niet´Is´Net De Be´Doe´Leer´Ling XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

  4. De
    Illuminatie
    Houden Wel Van Schaken 🙂

    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Nooit Eerder Norm´Aal Le´Ren Le´Zen ? XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

    Het Was In 1 Wil´Hel´Mus´X´Rat´Race … De Seine Er In …. Of De Mijne Leren Pij´Pen´Is´Dat Beg´Repen ?

  5. https://www.nu.nl/algemeen/5113100/cruciaal-advies-gaswinning-herdenking-watersnoodramp-.html

    Het
    Za´ad´Vies
    Van De Baas Hier´Is´Here´Weg 78 …

    In
    Grunn
    Ist Groen´End´Aal ?

    Alle Joden
    Hebben Z´Ich
    Laten Verg´Assen Door Al´Di Uit´Laat´Gassen 🙂

    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX End´Aar´Om Waren Ze Zo Dis´Lek´Tisch XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

    1 Tisch
    Is
    2 Tafel
    Is
    3 Table

    1 Essen
    Is
    2 Eten
    Is
    3 Ieten

    Onder´Wijzer´Essen
    Waren Alle´Maal
    Tot´Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal Dis´Lek´Tisch !

    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Waar Horen Al´Di Geld´Wormen Zonder Normen Thuis ? XXXXXXXXXXXX

    In Mijn Mem´Or´Ies Is 1 Snee´Kers Werk´Woord In Een Af´Ge´Sloten Bin´Air Ver´Leden !

  6. 1 Hit Was Deze Ken´De Ook Veel Lyrics Om Tel´Eren Beg´Rij´Pen´Is Dat Ook … Beg´Repen ?

    <

    Heil Hit´Ler

    <

    Geil Hit´Ler´Nen Heeft 2 Vleugel´Chess Gek´Rege´Ring Is Ook Moge´Lijk 🙂

    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Hier´Is´Here´Weg 78 In Grunn Ist Groen´End´Aal Zit Het´Ero´Tisch Cent´Rum´Pi´Po De Clown Moest Al Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa´Ren Huilen v/h Lachen XXXXXX

    Want Wie´Oh´Wie Is De Internationale Baas Van De Psychologie & De Psychiatrie ?

  7. 1 Hit Was Deze Ching Over … Zien Wij Hier´Is´Here´Weg 78 … Madonna Aan Het Schaken ?

    <

    Heil Hit´Ler

    <

    Geil Hit´Ler´Nen & Madonna Waren In 2008 Samen In Montenegro !

    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Mijn Mem´Or´Ies Zijn Van 1 Snee´Kers Ni´Vwo XXXXXXXXXXXXXXXXXX

    Atheneum

    <

    At´Hene´Um

    <

    Ga´At´Hene´Um´Laut Verg´Eten !

Plaats een reactie