Sport: overmacht en omkopen

Eddy Merckx

Sportuitspraken

Sportjournalist/wielerliefhebber Ludo van Klooster in het tijdschrift De Muur, net voor de Giro waarin inderdaad Pogacars overmacht gevreesd werd:

Overmacht is niet per definitie saai. Het gaat er voor mij om of een renner bijzondere dingen laat zien.

Sportjournalist/oud-profbasketballer Mart Smeets vertelt in een ander verhaal dat Roy Schuiten (of zijn entourage) zijn tegenstander Bracke omkocht. Zo werd Schuiten in 1976 wereldkampioen achtervolging op de wielerbaan. Smeets over Schuitens ploegleider Peter Post:

Post werd een Grote Meneer in de profwielrennerij. Hij zei later tegen me dat de kwestie-Schuiten bij mijn wieleropvoeding hoorde. ‘Dat is bij jullie basketballers toch ook weleens zo gegaan?’

‘Nee,’ zei ik.

‘Kom op,’ riep Post (overleden in 2011) en hij legde vaderlijk een hand op de schouders.

Ik geloofde destijds nog dat topsport eerlijk moest zijn: ik was goedgelovig en een beetje naïef.


Ontdek meer van Renzo Verwer, blogger/auteur

Abonneer je om de nieuwste berichten in je inbox te ontvangen.

Plaats een reactie