
Twee jaar geleden kwam de BBB verrassend en opvallend de Tweede Kamer binnen. De partij lijkt de komende verkiezingen enorm te gaan winnen en ze doet dit allemaal onder de vleugels van het bevriende communicatiebureau Remarkable https://chrisaalberts.nl/2020/10/24/bbb-stadsbewoner-wordt-lijsttrekker-van-de-plattelandspartij-billen-benen-buik/ en https://remarkable.nl/opmerkelijk-nieuws/bbb-maakt-het-onmogelijk-geachte-waar-en-verwerft-zetel-in-de-tweede-kamer
Remarkable voelt de tijdgeest kennelijk goed aan.
Ik vermoed dat Nederlandse politieke partijen voor het eerst met zijn allen reclame-/communicatiebureau’s inhuurden in de jaren tachtig en negentig. Het succesvolle ‘Laat Lubbers zijn karwei afmaken’ uit 1986 klinkt als een typische reclamebureauslogan.
Het inhuren van communicatieprofessionals gebeurde al eerder. Interessant genoeg zat het soms in de literaire hoek.
D66 (toen: D’66) werd zo’n beetje bedacht op reclamebureau FHV; mede-eigenaar/dichter Martin Veltman was partij-oprichter.
En een gedicht van schrijver/copywriter Cornelis Bastiaan Vaandrager uit 1964 luidt:
(Reclame)
Het is, als ik het goed heb,
vijf jaar geleden.
Ik kreeg de opdracht een tekst te schrijven
voor de V.V.D.
Ik weigerde en argumenteerde
met een vage theorie over ‘principes’.
Ik vraag me af wat ik nu zou doen.
Ik zou het waarschijnlijk doen.
Een politieke partij is ook een product.
Ik zou het doen.
Voor de V.V.D.
Maar ook voor de Partij van de Arbeid
en hoe ze verder mogen heten.
Maar ze moeten wel goed betalen.