Zaterdag 2 november 2019 Theo van Gogh-herdenking. 15 jaar geleden alweer.

roker

Elk jaar wordt op zijn sterfdag de overleden filmmaker Theo van Gogh herdacht. 2 November: dit  jaar dus op een zaterdag.

Om 14.30  wordt er gememoreerd bij Linnaeusstraat 24 Amsterdam – de plek waar de slachting plaatsvond.

Om 15.15 u  zijn er een kranslegging en speeches bij het monument De Schreeuw (‘hier locatie)

Vorige jaren was er een kleine, ingetogen herdenking,

Twee jaar terug gebeurde nog dit: een ANTIFA-actietje.

Vorig jaar werd er nog gedebatteerd rondom de Schreeuw – met een voorbijlopend echtpaar dat echt dol was op de islam.

Het is alweer 15 jaar geleden dat Van Gogh vermoord werd.

14 reacties

  1. Ik woon ver, ver weg, maar begrijp ik nu goed dat er in Amsterdam mensen rondlopen die de herdenking van een slachtoffer van islamitisch fascisme fascistisch vinden? Zijn ze in de grote stad ook al zo ver dat de herdenking van de moord op de weggesleepte Joden als fascistisch wordt beschouwd (hadden andere Joden Israel maar niet tot bloei moeten brengen)?

    • twee jaar geleden ging dat zo, Benno, inderdaad…. zucht. Natuurlijk Die antifa’ zullen zich tegen de organisatoren vd Theo-herdenking (vrienden van Pim) hebben gekeerd, maar het blijft absurd!

  2. Ik herinner mij nog goed dat mijn collega binnen kwam met het verhaal.
    Hij reed langs het hele gebeuren.

    De gesprekken met mijn Marokkaanse leerlingen herinner ik mij ook nog goed.

    Stille groet,

    • dank voor je reactie. Hoe gingen die gesprekken? ik gok dat sommigen het oprecht afschuwelijk vonden , en dat sommigen het eh ja, ook wel begrepen. Dat is een AANNAME van me. Ben benieuwd.

      • De meest gestelde vraag toen was wat ik van Theo van Gogh vond.
        Waarop ik steeds antwoordde dat ik het een zeer onplezierige man vond.
        Maar dat dat nog geen reden is om iemand te vermoorden.
        Waarop ik steevast de reactie kreeg dat mijn leerlingen het hier helemaal mee eens waren.

        De meeste leelingen kwamen uit Amsterdam-Oost.
        En mijn school stond in dezelfde buurt als waar Theo van Gogh woonde.

        Mijn collega’s spraken over theedoeken en vaatdoeken als zij het over de meisjes in hun klaslokaal hadden.
        En de spaarzame gedragen djellaba werd consequent soepjurk genoemd.
        Waarbij een collega de jongens altijd adviseerde om de geiten van de kinderboerderij te gaan neuken.

        De tijden zijn veranderd? Ja, het huidige team heeft meer liefde en respect voor de leerlingen en hun ouders.
        En wanneer ik een oud-leerling uit die tijd tegen kom wordt ik nog steeds enthousiast en respectvol begroet.

        Onzichtbaar, sluimerend en openlijk racisme en discriminatie maakt het leven van teveel (jonge) Amsterdammers kapot.

        Vredelievende groet,

  3. Hoe prijzenswaardig uw houding ook is: de integratie van zwarte en Aziatische mensen is zelden een probleem, maar de islam blijft bedreigend. Dat heeft niets met racisme te maken, alles met de minachting van zoveel moslims voor de ‘ongelovigen’, Joden voorop. Joodse vrienden van me hebben Oost (en de rest van Amsterdam) om die reden verlaten.

    • De Marokkaanse mensen die ik ken spreken vol respect over de mensen en volkeren van het Boek. Zij bedoelen daarmee de Joden, Christenen en de Islamieten.

      Het Oude en Nieuwe Testament en de Koran tezamen noemen zij het Boek.

      Spijtig dat u en uw vrienden andere ervaringen hebben. Een open en eerlijke dialoog blijkt ook hierin noodzakelijk.

      Vredelievende groet,

    • Ron en Benno zou ik op dit stuk willen wijzen: https://akasdorp.wordpress.com/2018/09/16/verschillen-met-moslims-3/
      want ja. waarom gaan moslims wel massaal de straat op tegen een cartoon? Of tegen Rushdie? Maar niet zooo massaal om op te komen voor het recht op geloofsavalligheid binnen de islam (eindelijk die doodstraf op afvalligheid afschaffen) en tegen aanslagen? Al;s ze dat massaal doen, dan ben ik onder de indruk, Rob. Op dit moment dus niet echt, hoe leuk ze ook praten op de scholen. Veel segregatie en discriminatie is zelfsegregatie en zelf-discriminatie.

      • Barnard, niet Bernard.

        Los daarvan: wat al die lieve, vredelievende, bezorgde, antifascistische mensen niet schijnen te willen inzien is dat fascisme, veroveringsdrift, patriarchale vrouwenonderdrukking en antisemitisme structurele onderdelen van de islam zijn. Niet toevallig is “Mein Kampf” zo’n beetje de enige bestseller in het Midden-Oosten — je kunt het in Gaza bijvoorbeeld op straat kopen. Het is van een onvoorstelbare argeloosheid te menen dat je moslims niet mag aanspreken op de akelige kanten van hun religie OMDAT ze merendeels bruin zijn en van elders komen. Dat soort geknuffel is zelf een vorm van racisme, alles welbeschouwd. En dat mijn Joodse vrienden A’dam ontvlucht zijn is niet zomaar spijtig: het is hoogst verontrustend.

        Ik haat het fascisme, juist daarom zeg ik dit alles.

  4. De discussie waaiert nu alle kanten op. Op de gerichte vraag aan mij heb ik zo concreet mogelijk gereageerd.

    Ik schetste de openlijke en directe discriminatie van mijn toenmalige collega’s.

    Ook vertelde ik over mijn gesprekken met leerlingen over de moord op Theo van Gogh. Dit waren redelijke en zinvolle gesprekken.

    Dat Joodse vrienden van Benno Bernard uit Amsterdam-Oost en Amsterdam vertrokken zijn is natuurlijk spijtig.

    Dat er elders fanatieke moslims tegen van alles demonstreren is natuurlijk verontrustend.

    Zoals ik vandaag ook in mijn blog https://robalberts.wordpress.com/2019/10/26/blond/ ook over verontrustend racisme schrijf.

    Wanneer, waar of waarom: racisme en fascisme hoort voor mij niet in deze tijd en in ons land!!!

    Vredelievende groet,

  5. Barnard, niet Bernard.
    Los daarvan: wat al die lieve, vredelievende, bezorgde, antifascistische mensen niet schijnen te willen inzien is dat fascisme, veroveringsdrift, patriarchale vrouwenonderdrukking en antisemitisme structurele onderdelen van de islam zijn. Niet toevallig is “Mein Kampf” zo’n beetje de enige bestseller in het Midden-Oosten — je kunt het in Gaza bijvoorbeeld op straat kopen. Het is van een onvoorstelbare argeloosheid te menen dat je moslims niet mag aanspreken op de akelige kanten van hun religie OMDAT ze merendeels bruin zijn en van elders komen. Dat soort geknuffel is zelf een vorm van racisme, alles welbeschouwd. En dat mijn Joodse vrienden A’dam ontvlucht zijn is niet zomaar spijtig: het is hoogst verontrustend.
    Ik haat het fascisme, juist daarom zeg ik dit alles.

  6. Even dit:
    Vorig jaar moest ik verstek laten gaan wegens ziekte. Maar zoals het er nu uitziet, hoop ik morgen aanwezig te zijn.
    En – ik weet, dat ik er laat mee ben, maar ik kon het aanvraagpunt niet meer terugvinden; daarom probeer ik het hier even: Is het mogelijk om nog even iets te zeggen?
    Ik heb het geschreven en geprint. Zal hooguit een paar minuten in beslag nemen.
    Hoop, dat U hierop nog antwoord kunt geven.

  7. Is goed, je bent welkom om op een van de beide locaties iets te zeggen. Ik ben Robert Jan kelder een van de organisatoren.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s