Mooie beginzinnen van boeken

 

Sixty-and-Me-Starting-a-Business-After-60-Begin-with-Your-MindsetEr zijn vele bekende beginzinnen van romans:

“Ik ben makelaar in koffie en woon op de Lauriergracht no. 37.”

“Behalve de man die de Sarphatistraat de mooiste straat van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan de uitvreter.

“Iemand moest Jozef K belasterd hebben, want zonder dat hij iets kwaads gedaan had, werd hij op een ochtend gearresteerd.”

 

Ik wil het nu over mooie beginzinnen hebben. Mijn favoriete:

Alle gelukkige gezinnen lijken op elkaar, elk ongelukkig gezin is ongelukkig op zijn eigen wijze – Tolstoi / Anna Karenina

Ik heb me jaren verheugd op de dag dat mijn moeder zou sterven. Niet omdat ik haar zoveel slechts toewenste. Maar omdat ik dan eindelijk met mijn vader zou kunnen praten – Boudewijn van Houten / Fout

God, wat was ik ongelukkig in die tijd. Meisjes kon ik niet te pakken krijgen. En bij mijn vrienden voelde ik geen geestverwantschap – Boudewijn van Houten / Onze Hoogmoed

Het was lekker weer en ik was 22 jaar – Hans Böhm / De draaideur.

Wat zijn uw favorieten?

LET WEL: dit is geen oproep voor bekende beginzinnen, zoals ik die werkelijk OVERAL op internet kan vinden. Wat zijn mooie beginnen?

3 gedachten over “Mooie beginzinnen van boeken

  1. Kees Sluys

    Ik weet niet of deze mooi is (ik denk het niet eerlijk gezegd) maar hij is wel te gek:
    ‘Hugo Verweij vond werken afschuwelijk’ (Theo Kars, De Verleider, editie 1975)

  2. Lennaart Allan

    ‘Het was de middag van mijn eenentachtigste verjaardag en ik lag in bed met mijn schandknaap toen Ali meldde dat de aartsbisschop me was komen opzoeken.’ Anthony Burgess machten der duisternis

Geef een reactie

