De omerta

o-5-times-to-shut-up-facebook.jpg

 

De befaamde OMERTA, de zwijgplicht in het peloton over doping, zou de laatste jaren aan het wankelen zijn. Menig renner sprak zich de laatste jaren hard uit tegen collega’s die doping gebruiken. Soms kwamen ze zelfs met wilde beschuldigingen.

Wielrenners praten wel iets openhartiger  over doping dan in het tijdperk-Armstrong en menig wielerjournalist ziet dat dan als doorbreken van de omerta. Zo hoorde ik ook Maarten Ducrot er de laatste jaren wel over. Een veel te optimistisch idee. Zo kwam ik een paar aardige opmerkingen over het zwijgen in het peloton tegen:

Thomas Dekker, in 2006 of 2007 tegen een journaliste:

“Deze sport is veel smeriger vuiler dan jij denkt en ooit zult weten.”

9200000066206448.jpg

Thijs Zonneveld, in 2016 naar aanleiding van Mijn gevecht  van Thomas Dekker: “In alle eerlijkheid: ik dacht dat de omerta vooral iets was uit het verleden. Dat had ik mis.”

Johnny Hoogerland, afgelopen week in Tour du Jour, over Mijn gevecht van Thomas Dekker: “Onder het mom van omerta, al die kleedkamerverhalen vertellen… niet interessant!”

Boogerd, in diezelfde uitzending, reageerde direct: “Die omerta is er nog steeds Johnny, er is nog zoveel niet gezegd.”

Filemon Wesselink in het boek De ronde van Boogerd uit 2016 noemt een anonieme renner die hem zegt: “Je zou het echte verhaal [ over Boogerd ] eens moeten weten.

Willen de volgers de geheimen van het peloton wel kennen? De journalisten in elk geval niet, denk ik. Renate Verhoofstad is er eerlijk in: “En waarom zou je dat eigenlijk niet geloven? Misschien omdat ik in de maling genomen wílde worden, door Thomas, Tyler en al die anderen. Ik vermoed omdat de waarheid en niets anders dan de onverbloemde, soms verschrikkelijke waarheid achter de sluier van de sport, mijn geloof, hoop en liefde voor het wielrennen in de weg zou kunnen staan.”

 

 

 

 

8 gedachten over “De omerta

  1. Kees Sluys

    We wéten nou toch wel dat er heel veel speelt in het peloton!? Maar waarom zouden journalisten al die kleedkamerverhalen per se allemaal moeten openbaren? Trouwens, ze kunnen helemaal niet in de kleedkamer komen; toch wordt hen verweten dat ze van alles onder de pet houden.
    Het is de domme columnistencultuur die dit eist.
    Lees gewoon Herman Chevrolets magnum opus ‘Het feest van list en bedrog’ en je weet in principe genoeg.
    Ook aan te bevelen mijn eigen stuk in Biografie Bulletin uit 2013, jaargang 2, nummer 2: ‘Een onnodige schuldbekentenis’.
    Ja, dat ging over Mart Smeets.

    1. renzoverwer Berichtauteur

      Heel goed Kees. Tuurlijk weten we dat, van die omerta. Maar waarom zitten allerlei commentatoren dan te neuzelen over dat die omerta over is of verbroken wordt of minder is..?
      Precies ja. Het zijn believers. Fans – zoals Peter Winnen dat uitdrukte. Daar maak ik me druk over.

      1. Kees Sluys

        Commentatoren weten ook van weinig.
        Maar wie wordt er nou eigenlijk slechter van die omerta?
        Overal gebeurt van alles.
        Nogmaals: lees Chevrolet.

  2. renzoverwer Berichtauteur

    Ooit gaf Knetemann een geweldig interview aan Smeets. Sport international 1987 of 1988. Hij zei (ff uit mijn hoofd): ” ja, je denkt toch niet dat ik jou hier precies ga vertellen hoe de koers in elkaar zit, Mart?”
    Smeets zei iets snedigs. Kneet: ” Goed, ik zal je EEN verhaal van een etappe vertellen. EENTJE”. En toen vertelde ie hoe ze Jean Francois Bernard hadden gepakt

    Kneet speelde met Smeets, haha

Geef een reactie

