Dennis McQuail overleden. En: hoe ik geen communicatiewetenschapper werd.

mcquail.jpgHet afgelopen jaar werd ik een paar maal geconfronteerd met een studiekeuze uit mijn jeugdtijd. Immers, van 1994 tot 1996 studeerde ik communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Vorig jaar overleed communicatiewetenschapper Jan van Cuilenburg, een man met wat starre theorieën en een soortgelijk gezicht, herinner ik me. Een degelijk onderzoeker, met wie ik heel wat interviews las en van wie ik boeken las. Pas na zijn pensioen leek het erop dat hij echt het inzicht kreeg dat media wel heel erg gekleurd waren. Iets waar collega’s als Jaap van Ginneken al veel eerder op hamerden.

En vorige week overleed dan hoogleraar communicatiewetenschap Denis McQuail.

Wie zegt u?

McQuail (1935-2017) was beroemd en berucht wegens Mass Communication Theory, een boek waarin hij een aantal basistheorieën over communicatie, media, de wisselwerking tussen producent en consument, en psychologie uitlegt. Het boek kent vele, vele, levendige opsommingen.

Ik meen me verder nog te herinneren dat we als eerstejaars (?) een keer college van hem hadden, maar dat hij moeilijk te begrijpen was. Het zal wel aan mij gelegen hebben, dacht ik toen. Maar uit het In Memoriam van Piet Bakker begrijp ik dat ik niet de enige was:

Voor studenten was college volgen bij McQuail overigens geen onverdeeld genoegen. Aan ondersteuning met sheets of powerpoint deed hij niet. En zijn losse manier van vertellen maakte dat je van het begin af aan scherp op moest letten, anders was je de draad zo kwijt (of je kreeg het idee dat McQuail zelf de draad kwijt was – wat overigens niet het geval was).

Die zware opgave werd nog zwaarder als McQuail in het Nederlands college gaf. Hij sprak grammaticaal vrijwel foutloos Nederlands maar het accent en de intonatie waren onmiskenbaar Brits. Zijn nonchalante spreekstijl gevoegd bij het ontbreken van een al te duidelijke articulatie noopten de eerstejaars hem te vragen of hij toch maar niet in het Engels door wilde gaan. En dat deed hij.

Voor zijn vak haalde ik een negen. De studie communicatiewetenschap maakte ik niet af – omdat ik te druk was met werk als freelance journalist. Zijn boek ga ik weer eens opzoeken.

Een gedachte over “Dennis McQuail overleden. En: hoe ik geen communicatiewetenschapper werd.

  1. jaapvanginneken

    1. Je moet Jan van Cuilenburg nageven, dat hij met groot geduld de cluster heeft georganiseerd en geherorganiseerd, die nu tot de succesvolste van continentaal Europa behoort.
    2. Je moet Dennis McQuail nageven, dat hij een van de bekendste communicatie-wetenschappers in de wereld is geworden, met boeken die een standaard waren en zijn.
    3. Ook de colleges van grondlegger Kurt Baschwitz (over wie ik juist een Engelse en Nederlandse biografie voltooi) werden vaak moeilijk te volgen gevonden, en studenten zeiden dat ze vaak achteraf begrepen hoe wijs die waren. Ikzelf ook.

Geef een reactie

