De mythe van de mannelijke macht

 

lethimlead.jpg

 

Nog altijd worden mannen als machtiger dan vrouwen gezien.

We horen dan: vrouwen verdienen minder dan mannen, vrouwen zijn vaker slachtoffer van seksueel geweld dan mannen. Er moeten vrouwenquota komen, meer vrouwen in de politiek, op de universiteit en in de media; Tom Dumoulin moet niet de eerste Nederlandse winnaar van de Giro d’ Italia genoemd worden, maar Marianne Vos; het prijzengeld tussen vrouwensport en mannensport is verkeerd verdeeld enz. En vrouwen moeten voorgetrokken worden bij de brandweer of in het leger, om gelijkheid te bereiken.

Let maar eens op hoe vaak deze zaken in het nieuws komen. Of hoe vaak de onderliggende aanname bij berichtgeving is dat vrouwen per definitie achtergesteld worden/slachtoffer zijn.

Een pittig stuk hierover, met een wat lange inleiding, is van Jesper Jensen:

[Over strijden voor gelijkheid]

Mijn medestudente zei ‘ja, maar misschien is dat wel omdat vrouwen veel vaker worden verkracht dan mannen.’ Ik vroeg haar hoe ze dat wist. ‘Dat is toch zo?’, zei ze. ‘Volgens mij niet’, zei ik. ‘Ik moet gaan’, zei de baard. ‘Oké, tot volgende week!’, zei ik. Toen hij de deur uit was gelopen vertelde ik het meisje dat, voor zover ik wist, mannen vaker slachtoffer worden van seksueel misbruik. Het leek haar onvoorstelbaar. Toen vroeg ik haar “Heb je wel eens bedacht hoeveel mannen er seksueel misbruikt worden in gevangenissen?”. ‘Dat is anders’, zei ze. ‘Waarom is dat dan anders?’, vroeg ik. Volgens haar was het anders omdat dat door andere mannen werd gedaan. (…) Inderdaad, het slachtoffer is een man. Dat voelt voor ons anders. Maar waarom is het dan anders? Misschien omdat we allemaal geneigd zijn om vrouwen te willen beschermen, en we een man die zichzelf niet kan beschermen, laat staat een vrouw, beschouwen als onwaardig. We trekken zijn man-kaart in en hij kan op de schroothoop.

Wie nog meer wil weten, want uiteraard is dit niet een volledig tegenargumentatie tegen de inleiding genoemde zaken, leze het hele artikel. En -bijvoorbeeld- nog een ander stuk over de mythe van de mannelijke macht. Daarna:

de site van socioloog Warren Farrell.

 

Geef een reactie

