Zelfkritiek

safari-voorkeuren

 

‘Ik heb Fransen altijd aardig gevonden. Spanjaarden daarentegen in het geheel niet. Toch ben ik vaak door Fransen beetgenomen, nooit door Spanjaarden. Wij dienen onze voorkeuren te wantrouwen.

(G. Casanova).

 

 

3 gedachten over “Zelfkritiek

  1. Henk Rijkse

    Een reactie op Casanova. Casanova stelde het op prijs om niet beetgenomen te worden?! Een gotspe dus. Ik ben geen groot Casanova-kenner, maar volgens mij bestond zijn ‘verdien-model’ eruit om mensen beet te nemen. Een oud gezegde zegt: Je wordt altijd overreden door een strontkar, nooit door een rijtuig.

  2. pvanlenth

    Tientallen jaren waren bepaalde van mijn vooroordelen onterecht in het voordeel van de groep die ik beoordeelde. Denk dan met name aan de moslims. Is natuurlijk wel een bevestiging van C’s stelling.

    1. Henk Rijkse

      Toch hebben de moslims hun voorkeuren, beweegredenen en doelen in de loop der eeuwen nooit onder stoelen of banken gestoken. Omkranst door vredespraat. Ja, dat is de vrede die zij bedoelen. Je krijgt vrede met ze, als je onderschrijft wat zij voorstaan. Het is echter voor een geseculariseerde West Europeaan anno 2017 moeilijk zich het denkraam van een ‘goede’ moslim voor te stellen. Het is echt in meerdere opzichten onvoorstelbaar.

Geef een reactie

