Jorden van Foreest verslaat Hing Ting Lai in Laurierboom

laurierboom

 

De jaarlijkse snelschaakmatch in het Amsterdamse cafe de Laurierboom ging dit jaar tussen Hing Ting Lai (20 jaar, topsnelschaker) en Jorden van Foreest (18, Nederlands kampioen). Als ‘bij-evenement’ speelden Jordens jongere broer Lucas en Lars Vereggen tegen elkaar. De heren speelden maar liefst 50 partijen – 3 minuten p.p.p.p. zonder increment.

Het evenement speelde zich af in een bloedheet café; een fiks deel van het publiek stond dan ook buiten. Maar soms stonden er ineens vijftien mensen om de borden heen, dan werd er wat gedrongen en stond je ineens gedwongen op tien centimeter van een Van Foreest.

Ik kreeg steeds meer respect voor de spelers die de de beterweet-opmerkingen na elke partij, de kroeggeluiden en het gezuip voor lief namen, en stug doorspeelden. Aanvankelijk was ik toeschouwer, maar halverwege de middag speelde het journalistieke hart op. Ik pikte enkele commentaren op.

In een pauze zei ik tegen Jorden: “Die partij die je net won met Dh4 mat, wauw. En wat eraan vooraf ging, ongelooflijk, ik geef ook altijd stukken weg.” Een toeschouwer: “Maar voordat je dat je dat stuk weggaf, speelde je echt heel goed.” Jorden reageerde vriendelijk: “Nu even niet over schaken!”. Ik, even later: “Word je niet gek van al die partijen, die vele zetten?” De Nederlands kampioen:”Valt wel mee hoor. Maar ik -eh WE- maken wel erg veel blunders!”

Na een paar achter elkaar door Lai verloren partijen meldde een toeschouwer: “Hing Ting Lai speelt wel kinderlijk hoor. Al die stukken op de laatste rij, afwachten – dat gaat mis. Jorden is gewoon een klasse beter.”

Ik vroeg aan Hans Ree of hij een kans zou hebben. Ree: “Totaal niet, tegen Hing Ting en tegen Jorden niet. Het gaat mij te snel.”

 

Manuel Bosboom, eerder tegenstander van Lai, vertelde: “Hing Ting blijft het zijn tegenstander altijd moeilijk maken. Al komt-ie een stuk achter, hij doet steeds goede zetten. En dan kun je winnen in dit spel.” Ik: “Je zegt het vol bewondering…” Bosboom: “Inderdaad! Dit is echt schaken, op intuïtie.”

Jorden van Foreest stond aanvankelijk 6 punten achter, maar kwam toen in zijn spel en won 6 maal achter elkaar. Uiteindelijk besliste hij de match met één punt verschil. Lucas won de andere match  ruimer: 27-23.

Mogelijk het mooiste commentaar van de dag kwam van een binnenlopende vrouw. Ze vroeg geschrokken: “Wat is hier aan de hand??”.

 

UITSLAGEN Snelschaakmatches 2017, De Laurierboom.

Jorden van Foreest – Hing Ting Lai.

Eindstand: 25½-24½

Tussenstanden: 3½-6½, 7½-12½, 15-15, 21-19.

 

Lucas van Foreest – Lars Vereggen.

Eindstand: 27-23

Tussenstanden: 7-3, 13½-6½, 16½-13½, 22½-17½

 

 

Een gedachte over “Jorden van Foreest verslaat Hing Ting Lai in Laurierboom

  1. Pingback: Jorden van Foreest verslaat Hing Ting Lai in Laurierboom | Schaaksite

Geef een reactie

