Hindostanen & Aziaten: onopvallende (?!) minderheden

Ik zag een documentaire over Hindostanen in Nederland – zie hierboven. Hindostanen, voor alle duidelijkheid, zijn niet per se Hindoeïstisch, ze zijn een bevolkingsgroep. Het is opvallend hoe sterk Hindostanen zich aanpassen. Wat Steven van der Jagt zegt:

Men behoudt de eigen dingen voor binnen de eigen gemeenschap en vraagt geen aanpassingen van de samenleving. Hindostanen verwachten geen gebedsruimtes in scholen of openbare instellingen.

Hindostanen hebben vaak hoge posities in de Nederlandse samenleving. Van der Jagt meldt in zijn blog terecht:

Wij Nederlanders zijn toch zo racistisch? Wij discrimineren toch allochtonen op de arbeidsmarkt? Hoezeer zij ook hun best doen, ze stuiten altijd op de witte muur. Zo was het toch? Waarom lukt het de Hindoestanen dan wel? Want ze zijn ‘anders’ genoeg om gediscrimineerd te worden, die Hindoestanen. Hun huidskleur is donkerder, hun namen zijn anders, en hun gewoontes al helemaal. Toch hoor je ze niet klagen, in tegenstelling tot Turken en Marokkanen. Geen slachtofferrol, maar schouders eronder, lijkt de mentaliteit.

EENS. Volgens sommigen is Nederland of ‘het Westen’ intens en institutioneel racistisch. Peter van Duyvenvoorde weerlegde die aantijgingen hier al eens fraai.

Direct moest ik aan Aziaten denken. In die groep vind je ook veel maatschappelijk geslaagden, terwijl ze een donkerder kleur hebben dan veel Nederlanders en – voor ons- rare namen.

Succesvolle zakenman van Chinees-Nederlandse afkomst Won Yip doet een fraaie duit in het zakje over zogeheten discriminatie:

15456492000_49e62832d1_z.jpg

 

Op de vraag ‘Ziet u zichzelf als allochtoon?’, antwoordt hij:

‘Ja, want je bent toch anders. Met de discussie over populisme, racisme en discriminatie houd ik me niet zo bezig. Mensen hebben te veel vrije tijd en gaan dan zitten ouwehoeren op de sociale media. Kijk, ik word ook aangehouden als ik een dure auto rijd. De politie moet op goed geluk oordelen. Daar heb ik geen moeite mee. Jij wordt ook aangehouden in een dure auto in Singapore.’

Die weergaloze opmerking over dat mensen te veel vrije tijd hebben!  Het lijkt me dat Aziaten en Hindostanen sowieso streberiger zijn dan veel andere Nederlanders…

2 gedachten over “Hindostanen & Aziaten: onopvallende (?!) minderheden

  1. Wiet

    Het gaat niet aan om als blanke te beweren dat discriminatie in NL wel meevalt. Als een Turk of Marokkaan dat zo ervaart dan is dat gewoon zo. Het is in wezen niet anders dan de Zwarte Piet discussie. Als mensen zich beledigd voelen door de verschijning van Zwarte Piet dan is het dus ook beledigend. Een beschaafde samenleving toont respect naar iedere deelnemer aan de maatschappij en zet ze niet weg als zeurpieten.

  2. dewanandblog

    ok leuk? Maar ik ben zelf hindoestaans, bruingekleurd.

    surihindoes hebben dubbele migratie achtergrond en hierdoor hebben zij geen geopolitieke identiteit, dus bv ik als surikoelie aapje in Nederland ben behoorlijk identiteitsloos en dan is het simpeler om mijzelf tot Bruinlander te dopen en radicaal Pro Hollandse Volk te zijn. En dat doe ik ook al 24 jaar.

    Volkeren en rassen met sterke geopolitieke identiteiten hebben meer problemen en klagen ook vaker over uitsluiting en discriminatie.

    Ik denk dat hindoestanen verhard zijn en dat de hardste rassendiscriminatie hun koud laat, want immers als meneer A je discirmineert dan heeft hij een groot probleem ipv zijn slachtoffer.

    mijn leven is altijd bittere discriminatie geweest, sedert suriname, en ja het liet mij koud en ik werkte aan mijn ontwikkeling verder ipv te gaan strijden en ageren. Ook redeneerde ik hindoeistisch, met logica van ach het is mijn karma en ik kan niets ertegen doen, karma is karma, zelfs als zij mij in een gaskamer zouden stoppen kan ik nog janken van, ach het is mijn karma en dan draai ik de gaskraan binnenin maar zelf open en sluit de deur zelf aan de binnenkant af met de sleutel in mijn hand..

    Maar discriminatie is natuurlijk, ook in gekleurd india komt rassendiscriminatie voor. Zelfs in Afro gemeenschappen is er onderling bittere rassendiscriminatie, bv albino’s worden vaak zelfs vermoord om hun witte kleur door de andere zwarte negers, puur racisme, huidskleur, hoorde ik nog paar weken geleden van eentje.

Geef een reactie

