“Waarom hoorden we toen niets van X in die discussie?”

ANP-25313544

Zo af en toe zien we verwijtende opmerkingen als:

“Ja, maar was/is die persoon nou in de discussie over …”

Dat gaat dan bijvoorbeeld zo (ik citeer uit een mail die ik ontving):

“Die Hans Teeuwen horen we altijd wel over vrijheid van meningsuiting, maar waar was hij om de vrijheid van treitervloggers te bepleiten? Toch wel huichelachtig niets van hem te horen.”

Wel, misschien had hij vakantie of vond het hij niet de moeite waard, of was hij druk met andere dingen (werk!), of had hij geen inspiratie, of vroeg niemand naar zijn mening.

Om eerlijk te zijn, ik geloof dat we ons allemaal wel schuldig maken aan gedachtes als: “Waar blijft die en die nou in dat debat?”

Het is in veel gevallen een onterecht verwijt. Zelf heb ik het ook gehad, toen ik me in 2015 en 2016 me in het zogeheten islamdebat mengde, hier en bijvoorbeeld ook in de Volkskrant. Toen reageerde iemand merkwaardig genoeg verwijtend met de kreet: ” islamofoob” en met: “Waar was je in 2005, toen met Hirsi Ali enzo.” En dat was bedoeld als argument om me nu niet serieus te nemen…

Ik antwoordde haar dat ik toen nog te weinig van de islam afwist en o, dat het vreemd is te veronderstellen dat ik op elk moment dat ik dat wil toegang krijg tot het mediadebat. Alsof ik die toegang zomaar krijg. En: klopt haar redenering? Volgt zij elk medium – dat is echt heel knap, want dat kan niemand. Hoe kan zij weten dat bepaalde mensen zich op een bepaald moment wel en niet in een debat mengen?

 

Daarna hoorde ik niets meer van haar.

Geef een reactie

