Massatherapie & show

Thumb.jpg
Op youtube en op Netflix is momenteel een documentaire over motivatiegoeroe Tony Robbins (ook wel bekend als Anthony Robbins) te zien. Ik ging met het nodige wantrouwen kijken. De documentaire deed verslag van een massameeting. De deelnemers betalen duizenden dollars voor een zesdaags seminar en hopen hulp te krijgen.
Maar… op momenten was ik toch echt onder de indruk. Die energie van die man! En hoe-ie toch echt een meisje met grote problemen helpt – en het lijkt blijvend te zijn, zo zag ik aan het einde van de film.

Soms vind ik hem te ver gaan, zoals wanneer hij een vrouw live voor de zaal min of meer dwingt haar vriend te bellen met ‘de waarheid’. Dat is dan de waarheid volgens Tony. Ze maakt het uit, ten overstaan van duizenden mensen!

Maar dat dwingende heeft ook iets goeds: vrijblijvend is het allemaal niet… en snelheid kan tot actie leiden. Een kanttekening: Robbins vindt dat een mens moet groeien en veranderen, altijd. Hij beweert dat ook in I am not you guru. Maar zelf doet-ie al heel lang ongeveer hetzelfde….namelijk deze trainingen geven.

youp.jpg

Affiche van Youp van ’t Hek, die weer iets met Parijs doet. Of zo.

Zo doet hij Robbins me denken aan Youp van ’t Hek die ons nu al decennia toeschreeuwt: “Zeg je baan op die je zo vervelend vindt. Verlaat je wijf waar je op uitgekeken bent. lift naar parijs”. Zelf blijft de cabaretier echter in zijn veilige wereldje met zijn zelfde werk, vrouw en woonplaats. Hoe geloofwaardig ben je dan?

Aan de andere kant: Robbins zal zich heus wel ontwikkeld hebben als trainer.

En hij heeft sowieso iets van Van ’t Hek: hij geeft een voorstelling. Een soms adembenemende show. KIJKEN dus!

4 gedachten over “Massatherapie & show

  1. Henk Rijkse

    Inderdaad Renzo, onze Youp blijft lekker in z’n Vondelparkhuis en gaat niet verdwaasd door Parijs lopen slenteren, waar ie niets te zoeken heeft. En dat meisje, die onder druk van de omstandigheden telefonisch haar relatie heeft opgezegd, ligt allang weer met haar ‘afgewezen’ vriend te rollebollen. ‘Je kunt als mens doen wat je wilt, maar je kunt niet willen wat je wilt’. Welke filosoof zou dat nou ooit gezegd hebben? Ik begrijp je enthousiaste aanbeveling, maar laat het toch passeren, met uw welnemen. Goed weekend verder. Henk

    1. renzoverwer Berichtauteur

      Zeker, we kunnen niet zoveel veranderen, henk. Toch was het mooi en nadenkend vermaak. En nee, ik ga niet meer van dit soort docu’s kijken (denk ik) en nee, ik zal me al helemaaaaaaaaal niet aanmelden!

  2. Rob vdM

    Klopt, Youp blijft veilig in z’n riante pand in Amsterdam zitten, en met z’n vrouw die die al 50 jaar heeft (Debby Petter dacht ik). Slogan ‘leef alsof het je laatste dag is’, komt ook bij hem vandaan.

  3. renzoverwer Berichtauteur

    nog twee interessante reacties die ik kreeg, samengevat:
    – wat Robbins doet, is een vorm van gebedsgenezerij. Maar gebedsgenezerij KAN werken…
    – Sommige mensen missen een bep. vorm van kritische feedback in hun leven, bij de personen met wie ze normaal omgaan. Dat kunnen ze dan vinden bij iemand als Robbins – of een ander.

Geef een reactie

