Kunstenares/vertaalster Renske Schuilenga overleden

foto73988.jpg

Kunstwerk van Renske Schuilenga (1974-2017)

Enkele dagen geleden bereikte mij een droevig bericht.

Kunstenares Renske Schuilenga (Oldenzaal, 1974) is 24 mei jongstleden overleden aan een dodelijke ziekte. Ik leerde Renske een beetje kennen via een gemeenschappelijke vriendin. In 2000 of 2001 ging ik met haar, Robbie Hartoch en Dimitri Reinderman naar de schaakfilm The Luzhin defence  en interviewde hen na afloop (inmiddels zijn al twee mensen van deze ontmoeting overleden). Van dat gesprek over de film deed ik verslag voor Schaaknieuws.

Renske was de niet-schaker/vrouw in het gezelschap. Ik geef het je te doen, maar het ging goed. Rob was uiteraard sociaal bindmiddel en stelde Renske op haar gemak. Ze was zeker niet bang haar pittige uitspraken te doen. Ik heb het stuk even niet bij de hand, maar herinner me dat ze Luzhin ‘erg vreemd’ vond. Maar ook ‘bijzonder’ en dat bedoelde ze positief. Ze was eerlijk en zei dat haar ouders erf vreemd zouden opkijken als zij ooit met een figuur als Luzhin zou thuiskomen. Tegelijkertijd boeide de schaakwereld haar wel, zo bezochten we nog een keer Corus. Weer een paar jaar later liepen we een rondje hard in het Vondelpark – zij vond het leuk, ik afschuwelijk, het was me te druk. Zij leek geen last te hebben van al die skaters en hippe figuren met kinderwagens.

Na een carrière als vertaalster/ondertitelaar richtte Schuilenga zich meer op de kunst.

Het is even slikken. Renske sterft jong, twee jaar jonger dan ik nu ben. Ze wordt morgen begraven.

Een gedachte over “Kunstenares/vertaalster Renske Schuilenga overleden

Geef een reactie

