Zen en de kunst van het motoronderhoud

Pirsig-Robert-M-Zen-en-de-kunst-van-het-motoronderhoud-11463537.jpg

Robert M. Pirsig, auteur van Zen en de kunst van het motoronderhoud, is overleden. Zijn beroemde boek fascineerde me mateloos: echter, drie maal vloog ik door de eerste helft en heen, en vier maal kwam ik niet door de tweede helft heen.  Ik kwam in Zen de volgende redenering tegen:

Als mensen ergens heilig van overtuigd lijken/zijn, dan twijfelen ze ten diepste aan hun mening. Immers: niemand gaat demonstreren dat morgen de zon moet opgaan.

Een prachtige redenering waar veel waarheid inzit, en waar ik vaak aan moet denken als ik activisten of politici aan het woord hoor. Zie bijvoorbeeld de reactie van Nzume hier op een kritische vraag, haha.

 

 

2 gedachten over “Zen en de kunst van het motoronderhoud

Geef een reactie

