Rookvrij terras Amsterdam

Sinds 1 maart j.l. mag op het terras van caferestaurant Amsterdam

niet gerookt worden. Op de site en in het restaurant staat

Helaas/gelukkig:
Vanaf heden is ook ons terras rookvrij

Een opvallend besluit van eigenaar Milène Hoving.

Ik vroeg haar naar het waarom.
e-sigaret-uitvoeringen
Loop je hiermee vooruit op een bepaalde wet?
Hoving: “Ik loop er al een paar jaar mee rond met dat rookvrije terras. Ik ben zelf een niet-roker in een rokende wereld, werk al 48 jaar in de horeca. Ik heb dus nogal wat binnen gekregen en ik heb er eigenlijk nooit last van gehad.
Maar op een goed moment begon ik me te realiseren dat het erg onredelijk is dat mensen rook in andermans gezicht, longen en kleding blazen. Vandaar dat wij in Cradam ook eerder dan dat het wettelijk verplicht werd de rokers naar het café-deel inclusief de rode bank hebben verwezen, waar het natuurlijk reuze gezellig werd.”

“Een paar jaar geleden liep ik van het restaurant binnen naar het terras buiten en buiten was het viezer dan binnen! Hier klopt iets niet, zo vond ik, zeker omdat je niet in de uitlaatgassen zit. En ook buiten hebben niet-rokers, en vooral natuurlijk medewerkers, last van andermans rook. We hebben nu dus de beslissing genomen en we zien wel waar het schip strandt.”

Wat doe je als een klant weigert zijn rookwaar uit te maken? Is het al gebeurd dat klanten vervelend reageren?

“Inmiddels hebben we een paar boze rokers gehoord, en vooral veel blije gasten. En wat we doen als het hoog oploopt? Weet ik nog niet, we zien wel. En nee, er zit bij mijn weten nog geen wet aan te komen. Toevallig werd vorige week Andrea Meier geïnterviewd. Iemand had voorgesteld dat zij maar minister van Volksgezondheid moest worden en presentatrice Ghislaine Plag vroeg haar wat haar eerste tien acties zouden worden. Meiers nummer één was: roken afschaffen op terrassen en andere openbare buitengelegenheden. Dat vond ik leuk om te horen, en die wet komt er, zo denk ik, maar de vraag is wanneer.”

Je andere restaurants, gaan die ook voor de bijl en is dit bedoeld als pilot?

“Nee, dit is geen pilot, zo gestructureerd gaan wij niet te werk. Het zal as usual wel weer organisch gaan, op een gegeven moment krijgt werkelijk iedereen natuurlijk genoeg van die rook, en dan zien de bedrijfsleiders van de andere restaurants ook meer voor- dan nadelen.

Zoiets!”

2 gedachten over “Rookvrij terras Amsterdam

  1. Shirly Annie Rijkaard

    9 van de 10 horeca eigenaren en hun personeel roken zelf, wat we nu hebben is dat de”mensen” hun kinderen mee de horeca gelegenheden mee in nemen, dus voor wie is dit rookverbod (voor de aandacht vragende mormeltjes)!! En alsof dat niet genoeg is, kom je de supermarkt in of de apotheek,en bekijk je ze niet dan beginnen ze te huilen en de spartelen, ik hoop dat de pedoseksueel hun keeltje door snijd als hij klaar met ze is, dan staan ze boven aan dan hebben ze aandacht!!!

Geef een reactie

