Pijnrijm II

rijm.jpg

Reclamemaker Eugene Roorda reageerde op mijn vorige blog over het kreupelrijm van Albert Heijn weten. En zijn reactie mocht ik afdrukken:

“Dit is juist steengoed en weet je waarom? Omdat de psyche van de consument (98%) zich voortdurend bevindt op het niveau van een tienjarige, comateuze kleuter. AH bedient zich van “week en vrouwelijk proza” à la Van Gaal. Dat zijn signalen van vrouwelijke tijden die we nu beleven. Feminisering van de samenleving heet dat toch?

Wat je onderhand moet snappen Renzo (niet cynisch bedoeld) is dat de meeste mensen (98%) de werkelijkheid op kinderlijk niveau waarnemen. Ze bekijken de wereld door het brilletje van een kleuter. Daar kun je alles van vinden en ik vind dat ook met jou – maar je moet dat aanvaarden. Geen illusies hebben.

Wat dat aangaat is het reclamevak een louterende ervaring geweest. Ik heb op jonge leeftijd “huismevrouwen” achter de spiegel zien kijven over wie het boordje van het mannenoverhemd het beste schoon kreeg. Ze kregen 25 gulden voor het gesprek. De strijd tussen deze vrouwen: de Israelisch-Palestijnse kwestie was er niks bij! Ik was 26 en meteen bij de les. Ik weet dat dit allemaal lastige kwesties zijn voor een schrandere knaap als jij, maar de mens is een redeloos dier vol slijm en gal, zou Aristoteles zeggen.

Reken erop dat AH zijn pappenheimers kent; ze doen non stop onderzoek naar wat consumenten vinden, beweegt, wel of niet motiveert et cetera. Geloof mij nou: de grote merken zijn de beste graadmeters. Volg wat AH en Apple en Bol en Media Markt doen, of Google en Amazon. Die lopen voorop in het doorzien en doorvoelen van allemans gemoed.  Je erover verbazen, wat jij doet, ontkent de realiteit. Lees Benjamin Barbers boek: De Infantiele Consument. Herformatteer je denken voor de dingen die gaan komen. Je bent jong genoeg om dat te kunnen.”

Roorda heeft gelijk met zijn oordeel over mij. Ik, die me zo vaak afzet tegen de elite, de boven ons gestelden, gaarne een Van Goghje, Baudetje of Wildersje doe, ik ben superelitair. Ondanks mijn voorkeur voor Ab Normaal, films van Dick Maas, Charles Bronson en Clint Eastwood ben ik zeer zeer elitair.

Geef een reactie

