Pijnrijm

rijm.jpg

Vandaag kreeg ik een mail onder ogen van Albert Heijn aan de bonuskaarthouders. Hij opent met een “persoonlijk gedicht” dat werkelijk pijn aan mijn taalorgaan doet:

Nog even geduld en dan is het zo ver.
Wat maak jij voor het kerstdiner en voor het dessert?
Voor wie nog niets in huis heeft is er de Allerhande Kerstbox.
Met alle ingrediënten en recepten voor de echte thuiskoks.

Bestel ‘m voor 19 december en je hebt hem op tijd in huis.
En kun je aan de slag achter je eigen fornuis.

Voor al je andere kerstboodschappen kun je natuurlijk ook bij ons terecht.
De aangepaste openingstijden worden verderop in de mail uitgelegd.

Geniet van deze mooie tijd van het jaar.
Niet alleen van het lekkere eten, maar ook van elkaar.

Haha. De dichter was nog in Sinterklaasstemming. Maar wie bedenkt zoiets?  Een PR-bureau? Iemand op het hoofdkantoor?

Reclamemaker Eugene Roorda vertelde mij ooit dat je met communicatie op het niveau van een 9-jarige moet zitten. “Bob jij of Bob ik. Dat kunnen mensen aan!”

Maar moet men dan zo opzichtig op dat niveau gaan zitten?

Nu ja, misschien mis ik iets en wil Albert Heijn “lekker gewoon” overkomen en lukt ze dat ook.

Ze zijn me al vaker opgevallen, die reclamerijmpjes van AH, vergeleken waarbij tekstjes van middenstanders (Arie Schoon / vers is gewoon) superieure poëzie zijn.

Zo zie ik al jaren bij het vak met de losse broodjes in de AH in de Staatsliedenbuurt (Amsterdam) een broodtang. Daarbij een tekst, die van het hoofdkantoor afkomstig lijkt, want in de huisstijl van AH:

Doe andere klanten een plezier
Pak uw brood met de tang van hier
Pijnlijk, erg pijnlijk. Heeft iemand deze tekst wel eens gezien in zijn/haar AH?
Vaak denk ik, als ik meewarig lach om die tekst: “Waarschijnlijk ben ik de enige op dit moment in de hele supermarkt die zich hierover opwindt.”

Ontdek meer van Renzo Verwer, blogger/auteur

Abonneer je om de nieuwste berichten in je inbox te ontvangen.

4 reacties

Geef een reactie op BJ Reactie annuleren