De USA

vlag.jpg

Ik ben voor het eerst van mijn leven in de Verenigde Staten van Amerika.

Toch ff wat clichés uitbraken:
– Ik heb bewondering voor Amerikanen die dun zijn of op gewicht blijven. Hoe doen ze dat??  Alles is hier gericht op meer vreten en drinken en minder bewegen… big size, zoete dingen, weinig fruit. Die mensen moeten een extreme zelfbeheersing kennen.
(ik ben hier in een provinciestadje ten zuiden van NY, dus niet op kosmopolitisch Manhattan temidden van de saladbars!)
– Gisteren ben ik te voet door deze stad – Long Branch -gegaan. Long Branch was op zijn zachtst gezegd niet ingericht op voetgangers. Sterker, ik kwam ze amper tegen, zelfs in winkelstraten niet. Alles doet men hier met de auto. Ik wandelde op een moeilijk stuk weg langs een ouwe man op een veranda en die keek me aan alsof hij in geen eeuwen een wandelaar voorbij had zien komen. Nu ja, dat was waarschijnlijk ook zo.

Goed, je weet al die dingen, je leest en hoort het, maar ’t is toch anders als je het zelf ervaart. Dat is indringender.

Bijzonder land.
Ik vind het hier leuk. Toch merk ik hier ook hoe Nederlands ik ben. Ik geniet van het theater hier dat de mensen maken, maar ben zelf toch een stuk Hollandser: wat meer ‘gewoon’ doen…enz. Leuk – misschien is dat wel het woord dat het best pas bij de VS.

Geef een reactie

