Ieder1

bal

 

Morgen is de mars der verbinding. Iedereen mag meedoen, al vraag ik me wat de organisatie doet zodra bijvoorbeeld leden van Pegida of Zwart Front meelopen….

Volgens een der initiatiefnemers, Nasrdin Dchar, gaat het erom de diversiteit en veelkleurigheid van Nederland te vieren. Nu hoor ik daar al heel lang over. Alsof diversiteit en veelkleurigheid van zichzelf intrinsiek goed zijn.

Een ernstig geval in deze is de Vlaamse schrijfster Annelies Verbeke. Zij schreef eens, over haar levensgeluk:

‘Het voorbije weekend volgde het toppunt. O, wat een geslaagd feestje. Zo veel verschillende huidskleuren…’

Boudewijn van Houten rekende (in Onder de Barbaren, 2014) met deze gedachtengang af:

Het is net of hier een puber aan het woord is (…)  Ideologische geëxalteerdheid van het zuiverste water. Het is of je een nazi-journalist hoort die schrijft: ‘Gelukkig waren er geen joden.’

Maar ongetwijfeld zullen we dit na de mars weer horen.

2 gedachten over “Ieder1

  1. pvanlenth

    Ik vraag me af of dit dat initiatiefje is waarover ik het in een blog van me had. http://hardewoorden.nl/2016/08/grassroots-en-astroturfing-wat-moet-je-daar-nou-weer-mee/

    Ik schreef: Geregeld wordt in media gerept over een initiatief dat grassroots lijkt en zodoende sympathiek overkomt. Maar menig keer bekruipt mij, erover lezende, het gevoel dat we worden bedonderd. Nu we weet hebben van astroturfing kunnen we dat gevoel ook bespreekbaar maken. (Wat dat betreft zijn Amerikanen ons geregeld voor in hun woordenschat.) Dan lijkt het erop dat er toch een groepering achter zit zonder dat die zich kenbaar maakt. Zo was er laatst een zogenaamd spontaan initiatief van jong en succesvol volk uit de film- en toneelwereld, woonachtig in en om de Amsterdamse grachtengordel. Een actrice (meen ik) vertelde dat ze spontaan, samen met wat vrienden, had besloten om een pro-vluchtelingen festivalletje te gaan organiseren. Ze zouden gaan proberen dat ergens in september voor elkaar te krijgen. Ik denk dat een journalistiek onderzoekje naar het hoe en wat al snel aan het licht zal brengen dat er organisatorisch meer achter zit dan een politiek bevlogen actrice en haar vriendenclubje. Stel dat er inderdaad zo’n festivalletje komt, dan zal je zien dat er sponsoring enzo is gevonden bij Groenlinks Amsterdam en nog wat lokale linkse clubjes. Ja, die zijn dan zogenaamd allemaal sinds het bedenken benaderd en waren wel enthousiast, duh. Ik denk dat die contacten er al veel eerder waren en dat zo’n uitspraak over zo’n festivalletje niet werd gedaan voordat er informeel al overlegd was met die clubjes.

Geef een reactie

