Democratie voor beginners

 tegenpartij
Vandaag een heuse ONTHULLING. Voor al die mensen, van links tot rechts, die denken dat de komende kamerverkiezingen van 2017 van enorm belang zijn.
In de fase voor de verkiezingen, die nu ingetreden is, schuift rechts op naar rechts, links naar links. Iedere partij meldt ook dat ze misdaad en Zaandam en dubbele loyaliteiten en terrorisme en de werkeloosheid en armoede ‘gaat aanpakken’
Ze roepen maar wat en de kiezers tuinen erin. Deze gaan bijvoorbeeld strategisch stemmen, met alle flauwekul-redeneringen vandien.
Na de verkiezingen kruipen de meeste partijen (alleen de zwaar principiele niet) op elkaar. Parende bonobo’s zijn er niets bij. Standpunten worden losgelaten, de kiezer wordt vergeten en de  democratie wordt voor een paar jaar opgeschort, te beginnen bij de formatie. En dan gaat de mammoettanker die de Nederlandse staat nu eenmaal is, gewoon verder op de huidige koers. Soms met een millimeter afwijking.
Totdat… er weer verkiezingen zijn. Dan zijn kiezers weer belangrijk; de enige partij die ook tussen de verkiezingen in campagne voert en betrokken is, is de SP.
Veel kiezers tuinen erin. Die denken echt dat GroenLinks en de PVDA en de VVD ENORM van elkaar verschillen…
En ik? Ik voel me na het stemmen doorgaans misbruikt.
Ik ga nu het vandaag verschenen rapport over directe democratie van het Forum voor Democratie (in opdracht van de PVV) lezen. Met enige tegenzin, ook wel. In principe vind ik dat we politiek beleid hebben uitbesteed aan politici – die ons vertegenwoordigen. Tegelijk zie ik dat ze ons vaak helemaal niet vertegenwoordigen en gewoon ons uitleveren aan bijvoorbeeld de EU. Tegen de belangen van Nederland in handelen. En zo ben ik toch weer pro-referenda.
Een gedachte over “Democratie voor beginners

Geef een reactie

