“I run clean”

discus.jpg

Afgelopen donderdag was ik bij het EK atletiek op het Museumplein te Amsterdam: de kwalificaties voor het discuswerpen. Waanzinnig spannend en mooi om die sport van dichtbij te zien. Hoe deze atleten schreeuwen, zich oppompen tot prestaties, hoe ze het publiek opzwepen, die emoties – fantastisch gewoon. Bijzonder, want als er discuswerpen op tv is, blijf ik bepaald niet hangen, maar dit had van mij nog uren mogen duren, zo mooi. Ik zat er bovenop…

Tot mijn verbazing zag ik bij werpers een rug- en borstnummer opgespeld waarop stond “I throw clean”. Eerst noteerde ik snel een paar namen, dacht: “He, weer zo’n campagne als met die polsbandjes“. Al snel stopte ik het met noteren, want elke werper bleek zo’n tekst te dragen. ELKE. En op European athletics las ik dit:


The vast majority of athletes are clean but have been hurt by the recent situation and the way their sport and livelihood has been dragged through the mud. It is important to give them the opportunity to express their feelings.


En dan stond er ook nog iets als dat cleane atleten op deze manier hun gevoelens kunnen uiten.irunclean

Ooit riep  Rienk Kamer dat hij gezien wilde worden als een eerlijke Rotterdamse jongen, die nooit het geld van anderen zou misbruiken. De miljoenen van veel van zjn klanten verdwenen….. Zo’n tekst als “I throw clean” of “I run clean” is toch nietszeggend??  Waarom zou je je aansluiten? Om de schijn NIET tegen te hebben? Als je geen doping gebruikt, dan hoef je dat toch niet te melden?

Sportjournalist Kees Sluys die zojuist het boek De ontdekking van Dafne en andere verhalen uit de Nederlandse atletiekgeschiedenis  publiceerde, zegt desgevraagd: “Natuurlijk is dat nietszeggend. Er zijn al zoveel verbeteringen beloofd! Maar dat soort zaken hoort nu eenmaal bij de taak van de vigerende voorzitter. Het is als het ware mode om met zijn allen heel erg tegen doping te zijn. En wat die atleten betreft: je gaat – als  zoiets je wordt gevraagd – toch geen ‘nee’ zeggen? Dat zou wel zeer verdacht lijken. Al zou zo’n ‘nee’, bedenk ik me nu, ook een – om wat voor reden dan ook – principieel ‘nee’ kunnen zijn.”

 

4 gedachten over ““I run clean”

  1. pvanlenth

    Een deels zelfde bijgevoel heb ik als ik profvoetballers (denk aan het EK nu) zie met iets als “NO to racism”. Het is sociaal wenselijk gedrag, maar het heeft een keerzijde, want het betekent dat er blijkbaar ook “YES to racism” kan worden gedacht en gezegd. Dat is natuurlijk ook zo, maar waarom toch slapende honden, die dat niet doorhebben, wakker maken? Door zo’n campagne worden mensen ‘wakker’ en gedwongen erover na te denken en een/de keuze te maken, terwijl ze anders volkomen onderbewust en als vanzelfsprekend tegen racisme zouden zijn – òf vòòr natuurlijk.
    In die laatste toevoeging van me zit ‘m eigenlijk de crux. Zo’n campagne is bedoeld om degenen die (veelal onderbewust) vòòr racisme zijn te beïnvloeden richting tégen. Maar er wordt niet goed beseft dat er miischien eerder beïnvloed wordt richting vòòr racisme, dus dat mensen die altijd (veelal onderbewust) tégen racisme waren nu langzamerhand vòòr racisme worden, juist omdat ze erover gaan nadenken. Al nadenkend komen ze dan tot de conclusie dat tegenwoordig zelfs rechters teveel vormen van discriminatie laten vallen onder het begrip ‘racisme’, inclusief vormen die eigenlijk heel erg bij de mens horen, zoals wie je als personeel wilt inhuren, met wie je wilt samenwerken, aan wie je je huis wel of niet wil verkopen, enzovoort. Elke campagne tegen discriminatie-an-sich is verkeerd. Het moet bij zo’n campagne altijd – ALTIJD – gaan om een specifieke vorm, nooit om discriminatie op zich.

    1. renzoverwer Berichtauteur

      ha inderdaad hypocriet en ook hilarisch KArel. Want ja, wie gelooft dat ze nu clean is? Bij mij geniet ze hetzelfde vertrouwen als dat ik in Erik Zabel heb (dat ligt op een schaal van 0 – 10 op -1).
      Toch een ding: wat is dat nou precies, dat clean-zijn. JA geen doping gebruiken. Maar wat is nu doping??
      Wat mij betreft is doping OOK: je grenzen oprekken, het uitbreiden van het menselijk vermogen…

  2. Pingback: I run clean – en de rol van atletiek bobo Hansen | Blog van Renzo Verwer

Geef een reactie

