Avondetappe: een saaie bedoening

martsmeets

De Tour de France is begonnen en zo ook het terugblikprogramma De avondetappe.

Zaterdagavond keek ik, en dinsdagavond weer

Het programma sprankelde afgelopen avond zeker niet. Zo was Wim Daniels te gast. Taalkundige Daniels kan een interessant talkshowgast zijn, maar hij bracht dit keer geen nieuwe inzichten. En oud-wielrenster Marijn de Vries is vooral erg braaf in haar verhalen en opinies. De interviews met renners in de Tour waren ook al niet bijzonder informatief, schokkend, leerzaam of anderszins interessant.

De analyticus van dienst was oud-renner Rob Harmeling. Een beste kerel, hij zegt best goede dingen, maar was vanavond niet echt verrassend. Harmeling is vooral leuk in combinatie met Mart Smeets. Smeets deed een paar jaar geleden eens wat badinerend over een etappe. Hij zei in een eerste Tourweek iets als ‘het zijn etappes zonder geschiedenis, er gebeurt niets, en de renners maken zich er makkelijk vanaf’.

Harmeling ontplofte toen: ‘Weet jij wel, Mart, hoe hard die renners werken. Hoe zwaar dit vak is? En er gebeurt van alles, renners die een sprint voorbereiden, die valpartij daar, de strijd om de punten, de bollentrui, de etappezege etc.’

Smeets gaf hem gelijk, maar volgens mij vooral omdat-ie nog levend wilde thuiskomen, haha. Affijn, dat was een paar jaar terug.

Je begint Smeets bijna nog te missen zo.. Smeets zal, als ik het wel heb, toch af en toe een uitzending van de avondetappe presenteren. Sterker, hij deed dat al – maar die uitzending miste ik. Hoewel ik geen fan ben, zal hij hopelijk toch meer vuurwerk en interessante informatie bieden.

En ik mis Tour du Jour. Dat programma heeft flair, met Eddy Planckaert en met Johan Derksen die vaak zeer teder-kritisch is over de wielersport. Ik herinner me dat hij tijdens de tours van 2011 en 2012 harde kritiek leverde op Nederlandse wielrenners, maar tegelijkertijd zich een liefdevolle fan betoonde. Hij zei dingen die wielerjournalisten niet durfden te zeggen – dat hij soms vechtersmentaliteit mistte bij bepaalde renners-  en trof de goede toon. Dus RTL, kom terug met dat programma!

 

Geef een reactie

