H.J.A. Hofland en zijn politieke ambities

logo-vvd-nederweert

De In Memoriams over Henk Hofland (1927-2016) gaan hoofdzakelijk over zijn journalistieke werk. Centraal staat dan zijn kritiek op de politiek. Slechts in HP/DE Tijd  zag ik gesignaleerd dat de journalist ook politieke ambities had. Voor de VVD, en dat is voor mij nieuwe informatie.

Komt het verhaal over Hofland en de politiek nog?

Ik zal een voorzet geven. In zijn roman Losbandig leven (1987) en in deel I van zijn Memoires (2010) schrijft Theo Kars vrij uitgebreid over Hofland, die hij zo rond 1964 leerde kennen. Hofland komt er soms heel gunstig vanaf, zo waarschuwt de beginnende schrijver om geen literaire harikiri te plegen met Tegenstroom. Een advies dat Kars in de wind sloeg. Kars waardeert veel in Hofland, onder andere dat deze niet verliefd was op een vrouwelijke collega, ‘maar alleen met haar naar bed wilde’.

In een gesprek zegt Hofland, die ook graag op vrouwen jaagt, maar Kars’ jacht op vele vrouwen wat banaal vindt:

‘Ik ga me in de politiek storten. Ik wil minister worden. Ik denk dat mij dat gaat lukken. Als je ziet wat voor nitwits in de politiek omhoog vallen. (…) Je hebt macht! Macht dingen te veranderen, domoren op hun plaats te zetten.’

Daarna raken Hofland en Kars in een licht twistgesprek over vrouwen en erotiek. En meldt Santpoort (zoals Hofland in dit boek heet): ‘Vrouwen vallen ook voor macht. Of vindt jij van niet?’

Een nuttige aanvulling op alle verhalen over Hofland, lijkt me. Wie duikt er verder in?

Bron:

Losbandig leven / Theo Kars. Uitgeverij Loeb, 1987.

 

 

 

 

 

 

Een gedachte over “H.J.A. Hofland en zijn politieke ambities

  1. j de kat

    Toen Hofland in 1964 J Steketee opvolgde als hoofdredacteur van het Algemeen Handelsblad, was dat een uitgesproken VVD-krant. Hans van Mierlo werkte er ook, op de buitenlandredactie. Als Hofland op diens D’66-trein was gesprongen, was hij ongetwijfeld minister geworden. Maar Hofland voelde zich waarschijnlijk niet erg thuis in de lawaaierige en politiek onduidelijke (nacht)club (C66) van de Hansen (Gruijters en Van Mierlo). Hij bleef liever in de buurt van de Nieuwezijds en het Spui.

Geef een reactie

