Jules Deelder : humor en poezie…en meer

covers_deelder_cddeelderdubbelt

Het CPNB maakte zojuist bekend dat Jules Deelder het poeziegeschenk van 2017 gaat schrijven. Deelder past goed bij het thema humor in de poëzie, aldus het CPNB.

Eens.

Deelder is een performancedichter, maakt grappen. Soms is hij leuk, soms (te) melig, maar hij staat inderdaad bekend om zijn komische gedichten. Ik zou zo gauw geen betere promotor van dit thema weten.

Maar Deelder is meer.

Ik citeer zijn gedicht:

 

Vogelperspectief

Ik droomde dat het oorlog was
Ik doolde door verkoolde straten
in een regen van granaten

Rook verduisterde de dag
In de Maas kookte het water
Ik beklom de Euromast

Rondom stond de stad in brand
Godallemachtig! Vanuit de lucht
gezien was zo’n oorlog prachtig

Uit: J. A. Deelder Interbellum, gedichten. Amsterdam, Bezige Bij, 1987.

Een gedachte over “Jules Deelder : humor en poezie…en meer

  1. rvdm1012@hotmail.com

    Deelder schijnt tegenwoordig tot een uurtje of 3 (15.00 uur) op z’n bed te liggen. Om vervolgens rustig op gang te komen. Wie kan ‘m geen gelijk geven? (een nogal speedy-bestaan, zeg maar)

Geef een reactie

