Het nieuwe lezen: BINGE?

Lezende-vrouw-Jean-Honoré-Fragonard-1

Volgens Adformatie is boekenlezen helemaal hip en zijn jonge vrouwen verslaafd aan lezen…van Young Adult-series als Hunger Games, Divergent en The Jewel.

“Bijna de helft van de ondervraagden leest meer dan tien boeken per jaar. Waarbij het leesgedrag opvallend veel overeenkomst vertoont met hoe we tv-series kijken. Zoals Netflix-kijkers in het weekeinde een compleet seizoen House of Cards in één lange zit uitkijken, doen Young-Adult-lezers dit met boeken. Hele series worden in één ruk uitgelezen, tot de harde stop die volgt omdat de serie is afgelopen.”

Het nieuwe lezen gaat volgens de auteur van dit stuk om experience.

Ik heb gemengde gevoelens bij dit verschijnsel. Ik word er niet vrolijk van. Evenzo niet van dat belachelijke binge watchen, dat stoer doen omdat je zoveel series achter elkaar ziet… pak toch gewoon een boek en lees wat. Of maak een wandeling, ga sporten, of kijk relaxed een film.

Het komt op mij over als een wedstrijdje. Het lijkt ook nog eens een poging van uitgever om het bestseller-lezen te hypen. Ik denk dan: ontdek zelf een boek in plaats van achter een hype aan te rennen…

En om hoeveel vrouwen gaat nu eigenlijk? En hoeveel lezen ze daadwerkelijk? Daar kunnen uitgevers en boekhandelaren wel antwoord op geven denk ik.

Aan de andere kant: er zijn vele manieren van lezen – wel oppassen dat je geen kilo’s aankomt van het vreten bij het lezen!

 

Advertenties

3 gedachten over “Het nieuwe lezen: BINGE?

  1. Martin

    Het is toch heel makkelijk Renzo? Veel mensen willen iets weten of doen omdat anderen er ook mee bezig zijn. Daar krijgen ze een lekker contact-gevoel van. Het nieuws kijken, bijvoorbeeld, waar je verder niet heel veel aan hebt behalve dat veel anderen het ook hebben gezien. Een ander groepje mensen wil juist iets weten of doen omdat anderen er *niet* mee bezig zijn. Omdat dat te veel voor de hand ligt en daarom niet interessant is, of juist punten oplevert om lekker bijzonder te worden gevonden. Dat groepje is veel kleiner. En die heeft een veel moeilijker leven omdat ’t op die manier veel ingewikkelder is om iets leuks mee te maken. Waarvan akte 🙂

  2. JW

    Echte marketingprietpraat uit de moderne Adformatie.

    Ja, zal best wel vrouwen die bingen, deden we vroeger ook met De Vijf, De Kameleon, etc. Hoeveel vrouwen? Geen idee! Immers: marktonderzoek is voor mensen die heel graag en zonder enig risico saaie-niets-toevoegende producten op de markt brengen 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s