Els Hupkes, weduwe van Ferdi E. overleden

 

Een advertentie in NRC-Handelsblad deed me opschrikken.

Els Hupkes overleden, 8 juni j.l.

O ja, ik heb een boek van haar gelezen.

 

9168.jpg

 

Wacht, ik heb zelfs een prachtige ansicht van haar uit 2003. Even zoeken. He, en wacht, nog geen stukken in de kranten erover gezien.

Beeldend kunstenares Hupkes gaat voor eeuwig de geschiedenisboeken in als de echtgenote van Ferdi Elsas alias Ferdi E., de ontvoerder/moordenaar van Gerrit-Jan Heijn. Een verhaal met gigantisch veel aspekten: van de afgesneden pink in het vriesvak, van het losgeld halen op de fiets, E. die het geld uitgaf in de Dirk van den Broek in Amsterdam-Noord en zo betrapt werd, de vergeving door de weduwe Heijn, enz.

Hupkes werd verweten dat ze door publicatie van haar boek De kleine Britt (2000) munt sloeg uit de ontvoering, en dat ze klaagde en zich als slachtoffer presenteerde. Ik snap de kritiek, maar ik snap ook Els – ook zij was slachtoffer. Heel wat mensen-  in media, en mensen die ik sprak-  verweten haar of vonden het vreemd dat ze getrouwd bleef met Ferdi. Onzin. Zij mag toch van haar man houden?

Ik kwam de schrijfster van De Kleine Britt in 2003 tegen op een borrel in de tuin bij uitgeverij Prometheus/Bert Bakker. Ik herkende haar, had haar boek gelezen, dat ik iets te dik vond. Maar wel ongelooflijk spannend, en erg boeiend vond ik ook ongelooflijke  hoeveelheid ellende in dat gezin. Dat zei ik haar, mogelijk wat lomp-direct, maar dat waardeerde ze. We kwamen te spreken over portretrecht, haar man was wel eens afgebeeld zonder dat hij toestemming had gegeven. Ik beloofde haar een artikel erover te sturen – dat deed ik later en daar stuurde ze me die ansicht over.

Ik zei haar dat in haar boek op enkele plekken ene ‘Lodewijk Stern’ opdook. Dat ik in deze man Tim Krabbé herkende … met wie zij bevriend was. En dat die naam ze ontleend moest hebben aan het verhaal Twee Pelgrims van Krabbé, waarin het hoofdpersonage Lodewijk Stern heet.

Het is een favoriet Krabbé-verhaal van me, over een liefde die niet werkt.

Ze noemde me – en ik was gevleid – een extreem goede lezer.

Zelf vind ik dat wel meevallen. Dat recensenten het werk van Krabbé niet allemaal zo goed kennen, vooruit, maar ik ken het, en leg dan het verband.

Els Hupkes (1942-2016) was een vriendelijke, bescheiden vrouw. En ja, ze heeft zichzelf afgevraagd en verweten of ze de ontvoering en moord had kunnen signaleren, dan wel voorkomen. Ze kon het niet. Of ze wilde het  liever niet weten.

Wie wil nadenken over de vraag of zijn/haar partner vreselijke dingen doet? Slechts weinigen. Els moest het uiteindelijk – en heeft dat bijna 30 jaar gedaan.

De kleine Britt, het leven na de overval. Bert Bakker, 2000. 391 pag. Alleen nog antiquarisch verkrijgbaar.

 

krabbe.jpg

Twee pelgrims. In: De Paardentekenaar. Tim Krabbé, 1995. 

 

 

 

 

 

4 gedachten over “Els Hupkes, weduwe van Ferdi E. overleden

  1. renzoverwer Berichtauteur

    HA Gijs, Ach zonder dat nieuws had je ook best gekund. Maar media hebben het nog niet gebracht. Why? Wachten die persberichten af? Jij als oudkrantenman weet hoe zoiets gaat…

  2. Pingback: Nieuws: Els Hupkes (1942 - 2016), weduwe van Ferdi E., overleden - Tzum literair weblog

  3. Thomas

    De jongeman die van z’n bed gelicht werd alszijnde verdachte in de zaak van de ontvoering was een bekende van mij.
    Het lijntje was de dochter van Ferdi.
    Bleek een dun lijntje.
    De knul (hij was 16 destijds herinner ik mij) bleek de arrestatie-overval ervaring compleet met uit bed trekken, kap over je hoofd en urenlange verhoren, geheel als onschuldige beleefd te hebben.
    Politie wilde scoren, bang voor het Heijn vermogen en het Heiniken trauma zat nog diep.
    Mooie dat het overlijdens bericht nog even genoemd is.
    Boek kan dicht.

Geef een reactie

