Over eten

2067566
Zojuist las ik de column van psychiater Esther van Fenema over (te veel) eten en verleidingen.
Een citaat hieruit:
“Als we onze genen een dienst willen bewijzen zouden we een omgeving moeten creëren waarin we niet meer 24/7 verleid worden om ongezond of eigenlijk tegennatuurlijk te leven. We maken het onszelf veel te moeilijk als alle suikerwaar op ooghoogte ligt en reclames ons overtuigen van het feit dat we pizza, hamburgers en frisdrank hebben verdiend en dat we er zelfs gelukkig van worden.”

Ik dacht aan de jaren tachtig in Woerden. Ik was een jaar of negen, tien. Winkels hielden zich in die tijd nog bezig met hun “eigen branche”.

Met een buurjongen was ik op een dag bij de kluszaak HUBO op winkelcentrum Tournoysveld. We moesten schroefjes kopen of zo, dat deden we wel eens. En ineens… had die HUBO Marsen en Snickers te koop – op de toonbank!

Dat vonden wij raar. We lagen in een deuk. We vonden het bizar. We konden er niet over uit. Dat was zoooo ongewoon.

Nu is deze situatie al heel lang normaal.

Overal ligt het vreten (ik kan het niet anders noemen) voor het grijpen. Ook Perry Sport, nota bene een sportzaak, had vorig jaar Marsen op de toonbank viel me op. Ongelooflijk!

Vrijheid lijkt de meeste mensen: vrijheid om te pakken wat je wilt. Te consumeren wat je wilt. Maar dat is geen vrijheid. Vrijheid is juist kiezen iets niet te doen. En dat kun je beïnvloeden.

 

Geef een reactie

